Trekant
brevkassespørgsmål af
Fie
18 år
Hejsa.
Har lige brug for at få lettet hjertet, fordi det her går mig meget på. Jeg selv er 18 år og min kæreste er 25. Vi har et godt forhold og elsker hinanden meget højt. Men min kæreste har på det sidste flere gange nævnt at han godt kunne tænke sig at have en trekant med mig og en anden pige. Jeg ved godt at det er meget normalt at fyre tænder på at være sammen med 2 eller flere piger på en gang, men det kan jeg bare ikke få mig selv til. Han siger, at han ikke ville involvere sig følelsesmæssigt med den eventuelle anden pige, og at sex kun er nydelse og sjov, men for mig er det meget følelsesrelateret, og jeg ved at jeg ville føle mig jaloux og meget utilpas, hvis der var en anden pige. Han siger at han accepterer at jeg ikke vil, og at det ikke er et "behov" han har, men bare noget der kunne være meget frækt. Alligevel har han nævnt det flere gange. Jeg føler derfor ofte at jeg ikke er god nok og at jeg ikke kan tilfredsstille ham, selvom jeg gerne vil. Han siger selvfølgelig at sådan er det ikke, men følelsen forsvinder ikke. Jeg går hele tiden med tanken om, at han har fantasier om det og om andre piger.
Jeg spurgte ham om hvordan han ville have det, hvis vi havde en trekant med en anden fyr, og det ville han ALDRIG gå med til. Han væmmes meget ved tanken, og ville selv være meget jaloux! Så lyder det pludseligt som om at det er HELT forkert, altså når det er en anden fyr.
Jeg er glad for at han er ærlig omkring, hvad der tænder ham, men ærlig talt også bare ked af at han ikke "kun" vil have mig og at han vil dele mig og ikke mindst dele sig selv med en anden pige. Jeg ved også at min reaktion og jalousi er naturlig, men jeg havde bare brug for at få det skrevet ned og få en andens syn på det, og så håber jeg at jeg kan finde en måde at dulme min jalousi på.
Fie

Svar:
Hej Fie
Jeg tror mange kan genkende den følelse du står med. Det er virkelig ikke rart at føle sig utilstrækkelig.
Som du siger tænker jeg det er sundt at din kæreste deler sin fantasi med dig. Jeg tror det er vigtigt at turde dele sine tanker om sex med hinanden. Samtidig kan jeg sagtens forstå du bliver usikker, når din kærestes fantasi handler om andre piger.
Jeg tror det er vigtigt at du husker på at dette er en fantasi. En fantasi som din kæreste tænder på og som han har talt med dig om fordi, han gerne villle prøve det af, sammen med dig. Det er noget som han forestiller sig skulle være en del af jeres sexliv. Det handler altså om det I har sammen, mere end det handler om den anden pige.
Husk også at det "kun" er en fantasi. En som din kæreste siger han har accepteret ikke skal udleves. Mange har seksuelle fantasier, som aldrig bliver til andet end fantasier. Det behøver på ingen måder betyde at de går og tænker på andre, eller at de føler deres forhold er utilstrækkeligt. Man kan sagtens acceptere at den frække fantasi man har, aldrig skal leves ud i livet, ligesom din kæreste siger han har gjort.
Du siger at du slet ikke kan forestille dig at have en trekant, fordi du ville involvere dig følelsesmæssigt med den "ekstra" deltager. Husk at vi er forskellige. Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert. Det er bare vigtigt at huske på at din kæreste sagtens kan have det helt anderledes. Det kan sagtens være at han ville kunne have en trekant og kun se den ekstra deltager som et "redskab" eller som et element i dig og din kæreste sex. Nu er det jo tydeligt ikke noget I skal afprøve og derfor heller ikke så aktuelt. Men jeg skriver det alligevel for at understrege at din kærestes fantasi, på ingen måder behøver at betyde at han går og drømmer om andre piger eller tænker på sex med andre piger.
Når alt det er sagt, tænker jeg, at du selvfølgelig fortsat skal tage den her følelse af utryghed og jalousi alvorligt. Fortæl din kæreste at du bliver usikker på om han faktisk har accepteret dit nej, når han bringer det op ind imellem. I bliver nødt til at finde en god måde at snakke om jeres sexliv, så I kan tale ærligt om det, uden at skabe utryghed.
Jalousi er noget langt de fleste mennesker kender til i større eller mindre grad. Jalousien dukker ofte op når man føler sig usikker på sig selv eller nervøs for at miste den man holder aller mest af. Den bedste måde at bekæmpe den er ved at få den ud i det åbne. Snak om dine tanker og gør det tydeligt for din kæreste hvad det er der sker indeni dig lige nu. Der er hverken noget galt med dig fordi du føler som du gør, eller noget galt med din kæreste fordi han har den her fantasi.
Du skriver at I elsker hinanden og har det godt. I alle forhold kommer der perioder hvor man kommer lidt ud af takt med hinanden på et eller flere områder. Så kræver det arbejde at finde hinanden igen. På det her område er I lige nu ude af takt...men I kan sagtens finde takten igen.
Mange hilsner
Niels-Christian