Transsexual

brevkassespørgsmål

Transsexual

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Hej Jeg Er en dreng og jeg hved ikke hvad der sker!!!

Her på det sidste har jeg haft lyst til at blive transsexuel (altså en pige med en penis) jeg hved ikke hvad der sker!!!

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå på dit brev, at du er meget forvirret over, at du har lyst til at blive transseksuel. Det er rigtig godt, at du skriver ind og søger råd, da det kan være frustrerende at gå med nogle tanker selv, som man måske ikke føler, at man kan dele med andre.

Når man kommer i teenageårene er der mange der oplever, at de føler sig usikre på deres seksualitet. Der kan dukke nogle tanker op, som man ikke har tænkt før, og det kan være, at man begynder at lægge mærke til nogle andre ting end tidligere. Men de fleste bliver løbende afklaret med deres seksualitet og deres kønsidentitet, men der er stadig en del, som fortsat er usikker på deres kønsidentitet. Og det er typisk i teenageårene, at denne usikkerhed og tvivl bliver tydeligt, fordi det er i den periode, at det er meget normalt for de fleste, at interessere sig for det andet køn. Og når man så selv ikke har samme interesse, så kan man hurtigt føle sig usikker og måske endda også unormal. Måske det er sådan du har det nu? Det er også meget forskelligt, hvordan det opleves at være usikker på sin kønsidentitet. Nogen bliver hurtigt afklaret med, at de er født i den forkerte krop, og gerne vil være det andet køn, andre har egentlig bare altid været klar over, at alt ikke er som det skal være, men er usikker på, hvad de så skal, og andre bliver aldrig afklaret med deres kønsidentitet, og prøver måske at ignorere de svære tanker. Så jeg kan virkelig godt forstå, at du er meget forvirret over dine følelser lige nu.

Det kan være svært at vide, om den her følelse omkring, at du gerne vil være transseksuel er noget som vil forsvinde igen, eller at det faktisk er sådan at du har det. Uanset hvad, så er det desværre kun dig selv, der kan vide det. Men det kan være svært at blive helt sikker på det, så derfor kan du prøve at overveje nogle ting. Eksempelvis kan du prøve at tænke over, hvordan du vil have det med at gå i pigetøj, have makeup på, og egentlig ligne en pige? Måske er det noget du har tænkt over, men aldrig har prøvet. I så fald kan det måske være en idé for dig, at prøve at tage pigetøj på, så du kan finde ud af, hvordan du har det med det. Du kan også prøve at lægge mærke til, hvordan du har det, når du hører eller læser om andre transseksuelle. Prøv at læg mærke til, hvilke tanker du får, hvordan du får det i kroppen - bliver du glad, usikker eller måske noget andet? En tredje ting, som du også kan prøve at gøre, selvom det kan være svært helt at forestille sig, men prøv at tænk over, hvordan du gerne vil have at dit liv skal se ud i fremtiden. Hvad skal der til for at du er glad? Hvem vil du gerne være sammen med? Selvom det lyder banalt, så prøv virkelig at mærke efter i dig selv, og mærk, hvordan du har det. Hvad har du lyst til? Hvilke bekymringer har du - og kan de stå i vejen for din måde, at leve dit liv på og være dig selv? Det er okay, hvis du ikke finder svar på nogle af de her overvejelser, men de kan være fine at have, når du er i tvivl om din kønsidentitet, og kan måske hjælpe dig til lidt afklaring. Det kan godt tage lidt tid før du bliver sikker på om du vil være transseksuel, det kan faktisk tage flere år. Så jeg vil råde dig til ikke at blive presset over, at du ikke kan finde ud af det nu. De overvejelser du gør dig, og de erfaringer du får gennem tiden vil sikkert være med til at hjælpe dig med at få noget afklaring. Så selvom det er svært, så er det også godt at acceptere, at der godt kan gå lidt tid før du bliver sikker.

Jeg tænker, at det vigtigste er, at du er dig selv og lever det liv, som du gerne vil. Det kan være rigtig hårdt, at være en anden person, end den man egentlig føler sig inden i. Det kan være hårdt at lyve over for andre, men ligeså meget over for sig selv hele tiden. Men jeg kan godt forstå, at det kan være svært, og det kan måske også være, at du har nogle bekymringer i forhold til, hvordan din familie og venner måske vil håndtere, at du levede som transseksuel. Du skriver ikke andet om din seksuelle orientering, altså i forhold til om du er til drenge eller piger eller begge dele, og om dine nærmeste i så fald er afklaret med det. Alting bliver en smule nemmere, når man har støtte fra de personer som man holder allermest af. Derfor tænker jeg, at du kan prøve at tale med dine nærmeste om dine tanker, eller måske bare prøve at tale med én person om det til at starte med. Det kan måske være din mor eller far, eller en god ven. Det vigtigste er bare, at det er en du stoler på. Det kan nemlig være svært, at gå med sådanne tanker selv, og det kan være rart at tale med en om det, som også kan bakke dig op og hjælpe dig. Hvis det er for svært at tale om endnu, så kan jeg anbefale dig at kontakte LGBT ungdom. De har en ungdomstelefon, som du kan ringe til, og de har også chat og brevkasse som du kan skrive til. Rådgiverne har stor forståelse for, hvordan det føles at være i tvivl om deres kønsidentitet, da mange af dem har været i samme situation. Og det kan netop være rart at tale med nogen, som forstår en, og som kan hjælpe dig med at få afklaring, og måske også hjælpe dig til at tale med nogen af dine nærmeste om det. Du er også altid velkommen i vores 1-1 chat, og tale om, hvordan du kan komme nærmere på, om du er transseksuel.

Til sidst vil jeg bare sige, at jeg håber, at du husker på, at du skal have lov til at være dig selv, og gøre det der gør dig glad. Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål