Tisse under sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus,
Jeg er en pige på 17 år, der endni ikke har haft sex (ikke fordi det haster), men jeg har dog prøvet at "hygge" mig med mig selv. Når jeg gør det, penetrere jeg for det meste mig selv, jeg har dog virkelig en trang til at tisse i mens. Ikke med vilje, selvfølgelig. Er det muligt at tisse under sex? Det er for det meste når jeg har gjort det i noget tid. Jeg har et par gange ladet det slippe, og jeg er så "kommet" / "har tisset", jeg er usikker på hvad det er. Jeg er bange for at jeg "tisser" under sex, når jeg engang skal have det. Dog føler jeg ikke, at jeg skal komme eller tisse når jeg lige har været på toilettet, det er dog heller ikke så rart så.
Jeg har læst lidt på nettet, og nogle steder står der at det er umuligt at tisse imens, mens der andre steder står, at det er muligt.
Hvad er sandheden?
Kære en fortvivlet pige

Svar:
Hej med dig,
Først og fremmest vil jeg lige sige, at jeg synes det er fedt du har den indstilling at sex ikke haster og at du tager dig tid til at lære din egen krop at kende først. Det er helt normalt at have lidt tvivl omkring kroppens reaktioner, da man begynder at lære den at kende på et seksuelt niveau. Kvindens krop er især lidt kompleks på det område, så det er rigtig fint at du spørger dig til råds.
Trods den muligvis store frustration i at få- og forstå dem, er kvinder faktisk ret heldige når det kommer til orgasmer. Kvinder kan nemlig opnå flere slags! De mest kendte opnås gennem stimulation af klitoris, en anden ved stimulering af g-punktet og så er der en tredje der er meget omdiskuteret, hvorvidt den findes eller ej. Grunden til tvivlen omkring denne sidste orgasme, er nemlig at det føles som en tissetrang eller at man rent faktisk tisser under orgasmen. Det hedder en sprøjteorgasme.
Baseret på din forklaring,  kunne det godt lyde lidt som om du er blevet introduceret for den. Man oplever den når man stimulerer g-punktet som sidder lige indenfor skedeåbningen og under blæren. Det er meget normalt at føle en tissetrang, når man stimulerer g-punktet og derfor fornemmer jeg at der måske er tale om sprøjteorgasmen her.
Den væske der bliver ejakuleret under sprøjteorgasmen ikke tis. Der sidder nogle kirtler ved skedeåbningen der producerer denne væske når man kommer. Jeg kan forestille mig, at det kan være lidt svært for dig at konstatere om det er tis eller om du faktisk har oplevet den famøse sprøjteorgasme. Men du kunne eventuelt prøve at tisse før du forsøger igen, og se om du udskiller noget væske? Det er meget normalt at orgasmer føles mere intense når blæren ikke er helt tom. Hvis det ikke lader sig gøre for dig at komme med en tom blære, kan du prøve at lægge mærke til hvordan væsken føles næste gang du kommer. Nogen beskriver følelsen af sprøjteorgasmen som lidt ”glat” i det, hvor tis føles mere som vand.
Hvis du vil læse mere om sprøjteorgasme og det at ”tisse” under samleje vil jeg anbefale dig til at læse nærmere eller spørge yderligere dig til råds på www.sexlinjen.dk, da de har mange fine artikler og brevkassesvar omkring emnet.
Jeg synes ikke du skal være nervøs for at komme til at tisse under sex. Hvis du mærker en tissetrang under samlejet, kan du altid gå på toilettet eller sørge for at gøre det inden. Det kunne du eventuelt gøre indtil du er helt komfortabel med din partner og hvad det er for nogle signaler din krop sender dig :)
Al held og lykke med det.
Venligst,
Joni.