tak for svar!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
halløj igen, det er mig der spurgte til sædcellers levetid og risikoen for at blive gravid :) vil lige sige tusind tusind tak for svar, det hjalp mig meget! men jeg har lige lidt flere endnu ;-) altså ved du sådan nogenlund hvor langt de (sædcellerne) kan "vandre"? altså har jeg grund til at være paranoid når foreksempel en situation som den jeg beskrev i forrige mail opstår? kan den godt "vandre" så langt, eller skal sæden IND? knussss. :)

Svar:
Hej K,
Det er godt at høre at du kunne bruge det sidste svar, og rigtigt fint at du skriver igen når du har flere spørgsmål.
Jeg ved ikke præcist hvor langt en sædcelle kan vandre, så det er endnu et svar jeg må være dig skyldig. Det kommer også an på hvor "gode" de er - altså hvor aktive og pæne de er - og hvor længe de har været uden for kroppen. De fleste fyre har en del sædceller som ikke bevæger sig ret meget. Det er ikke noget du kan se, hverken på din kæreste eller på sæden, da sædceller er så små at de ikke kan ses med det blotte øje.
Ud fra det du skrev sidste gang behøver du dog slet ikke at være paranoid. Risikoen for at blive gravid ved at få finger med sæd på er meget lille og risikoen for at du skulle blive gravid ved at han kommer uden på din krop, eller ved at han ligger på dig med en plet på underbukserne er praktisk taget ikke-eksisterende. Dog skal I huske at hvis han har sæd på fingrene og giver dig finger, er der altså en lille risiko for at du kan blive gravid.
Jeg synes det lyder som om I har det rigtig fint sammen, er meget velovervejede og gør det som er rart for jer. Så jeg synes bare I skal være trygge og glade for at det fungerer for jer, og så huske at hvis I skal have samleje skal I bruge kondom, og at hvis I er i tvivl om hvorvidt han har sæd på fingrene er det en god idé at han lige vasker dem inden han giver dig finger. Det er i al fald ærgeligt hvis frygten for at blive gravid overskygger det fine I har sammen.
Med venlig hilsen
-Sune