Tørt pikhoved
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg undrer mig over, at mit pikhoved er tørt. Altså det har sådan en tør, kedelig farve. Og nede af enden ved penishovedet. Altså det, hvor det er en slags tyk lyserød streg rundt om penishovmed, den er har ikke sådan en lyserød farve ved mig. Den er også kedelig

Svar:
Hej du,
Jeg kan godt forstå du undrer dig over at dit pikhoved ser kedeligt og tørt ud. Det er altid en god ide at holde lidt øje med sin krop om den opfører sig som den plejer og ser ud som den skal. Det lyder dog helt normalt det du oplever. Penis kan nemlig se meget forskellig ud fra mand til mand - det gælder også farven. Desuden kan farven også skifte til at blive mere rødlig og endda violet/blålig, når den bliver tændt, fordi der så løber mere blod ud til pikhovedet. Du kan eventuelt holde lidt øje med om den altid ser sådan ud eller om den ændrer farve når den bliver tændt. Det er helt normalt hvis den gør det, men det kan som sagt godt være forskelligt fra person til person. Jeg synes det lyder helt ufarligt det du oplever.
Sådan som jeg har forstået dit spørgsmål så omhandler det tørre pikhovede selve farven, og omhandler derfor ikke tør hud på penishovedet er tørhed på anden måde, og det er derfor også det jeg har givet mit svar ud fra. Hvis det ikke er rigtigt forstået er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive ind igen!
Hvis du er i tvivl om alt er som det skal være kan det også være en god ide at tage et smut forbi din læge eller snakke med din far om det. Det kan være rart at dele sine bekymringer så man ikke er helt alene med dem. Bekymringer kan godt vokse sig store i hovedet på en, så de kommer til at fylde det hele. Jeg ved godt, at det kan være lidt akavet og svært at snakke om den slags, men husk på at din far også har været ung og selv undret sig over sin egen krop og har måske derfor et godt råd til dig eller et beroligende svar. Din læge er også vant til at snakke om kønorganerne og synes på ingen måde at det er mærkeligt at du spørger! Din læge vil kunne se om alt er som det skal være. Det kan være godt at få afkræftet sine bange anelser. Det kan også være du kan få et tip til hvad du selv kan gøre for at give din penis mere farve?
Du kan læse mere om pikhovedet her på dette link. Det kan være rart at vide lidt om hvad der er normalt at opleve.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid