Tør ikke fortælle når jeg er forelsket
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har været forelsket en gang før, og er nu blevet det igen. Hver gang jeg er forelsket tør jeg ikke sige det til mine tætte veninder. Jeg deler alt andet med dem, og er virkelig tætte med dem. Men lige når det kommer til forelskelse, tør jeg aldrig at sige det til dem. Endda også selvom de spørger. Jeg ved virkelig ikke hvad der sætter en stopper for at fortælle dem det. På en måde har jeg jo lyst til at dele det med dem, da jeg gerne vil være ærlig, og når man er forelsket er det det eneste der fylder ens tanker. Men det er som om jeg er bange for at blive dømt over den jeg er forelsket i, eller for at virke svag over for noget/nogen.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at du har det dårligt med at fortælle om forelskelse til de veninder, som du ellers deler alting med. Jeg forstår også godt, du er lidt ærgerlig over, at du ikke får fortalt dem om forelskelsen, for som du siger, så fylder det meget, og derfor kan det være rigtig rart at sætte ord på og tale om med dem, man holder af.
Du er på ingen måde alene om at have det svært ved at dele netop denne tanke. Forelskelse er ikke altid rationel og er en meget individuel ting, som er svær at styre. Med det mener jeg, at man ikke selv er herre over, hvem man forelsker sig i, hvorfor og hvordan, og nogen gange kan det endda komme bag på en selv, at man forelsker sig i en bestemt type. Når man fortæller om en fyr til sine veninder, ønsker man, at de skal blive begejstrede over ham, hans udseende osv. Det er nemlig altid rarest at blive bekræftet i, at det er nogle gode ting, man kan lide. Det er lidt ligesom, når man køber noget nyt tøj; så ønsker man også, at veninderne skal synes, det er sejt, flot og klædeligt. Af samme grund kan man også have en frygt for det modsatte - nemlig at man ikke bliver mødt med begejstring, men i stedet med undrende blikke, afsky og forundren, når man fortæller om den fyr, man kan lide. Denne frygt kan sætte en stopper for, at man får sagt tingene, som de er.
Det er også sådan, at det altid er rarest og lettest at fortælle om succeser. Tænk fx på hvor dejligt det er at fortælle, at du har klaret dig godt til eksamen, har haft en skøn ferie, har vundet en vigtig kamp eller hvad det nu kan være. Når man er forelsket, har man endnu ikke opnået det, man gerne vil have: nemlig en kæreste. Man sætter derfor sig selv i en situation, hvor man endnu ikke har nået målet, men blot drømmer om det. Det kan være svært at dele sådan nogle ting med andre. De får nemlig mulighed for at følge en i, hvordan man klarer sig ift. sine mål, og det er ikke altid, at der sker fremskridt på dén front. Det kan være en af grundene til, at mange holder deres forelskelser for sig selv.
Måske skal du spørge dig selv, hvad der kan ske ved, at du fortæller dine veninder om din forelskelse? Ved at gøre dig nogle tanker om dette, kan det være, det går op for dig, at du ikke har noget at være bange for, men måske udelukkende kan finde gode ting ved det. Ved at fortælle dem det, får du jo mulighed for at høre deres tanker om, hvad du kan gøre for at få fat i fyren, samtidig med at du får mulighed for at dele op- og nedture ift. fyren med dem.
Andres bedømmelser får tit lov til at sætte en stopper for, at vi er ærlige. Husk dog på, at det jo egentlig er ligegyldigt, hvad veninderne tænker om netop ham. Nu hvor de er dine tætte veninder, er jeg også sikker på, at de vil reagere positivt og støtte dig uanset hvem, du er blevet forelsket i. Man kan også sige, at det kun er heldigt, vi ikke alle sammen forelsker os i den samme type, for så ville det blive svært at finde en til alle. Det kan faktisk også være en god idé at sige til pigerne, at du har haft svært ved at skulle fortælle dem om det. Så er de forberedte på, at det er et sårbart emne for dig, som du har brug for støtte til at fortælle om.
Det vigtigste er dog, at du gør det, der føles rigtigt for dig. Hvis du helst vil holde det for dig selv, er det skam helt OK. Husk og følg dit hjerte og lad dig ikke påvirke af, hvad andre synes. Det er dit liv og dine valg, og du bliver gladest, hvis du gør det, der føles bedst for netop dig.
Kh. Matilde