tænder på min kærestes lillesøster
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, Jeg har et problem.. Jeg har en dejlig kæreste, og elsker hende højt, men på det seneste har vi fået mere et venskab, Vi har stadig sex, men vi ligger ikke rigtig og ser film og nusser og snakker om fremtiden, som v. Gjorde i starten.. Og jeg har prøvet at snakke om det,  og prøvet at overraske hende osv, men  virker ikke.. Nu er jeg så kommet i problemer, hun har en lillesøster, som er ret ung på forhånd.til os,  men stadig gammel nok jo.. Men hun er super køn, dejligt grin, Søde øjne og har altid noget at snakke om og er glad for at høre om mig.. Nu er jeg blevet lidt vild med hende, og tænker noglegange på hende under sex, og kommer hurtigere når jeg gør det, og jeg syntes bare at det var hende jeg ville bruge min tid på, ikke min kæreste.. Og jeg har prøvet at ignore Det og ikke.tænke på.Det, men.. Det er svært!! Jeg elsker min kæreste, og er ikke den type fyr, men vil bare meget hellere have hendes lillesØster.. Og nogle gange kommer jeg kun over til mi. Kæreste fordi hendes lillesØster er der!

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at du oplever din situation som et problem. Det lyder ikke nemt, at du føler, du stadig elsker din kæreste, men nu også er blevet vild med hendes lillesøster, og endda er nået dertil, hvor du gerne ville bytte din kæreste ud til fordel for hendes søster. Det er ikke til at styre, hvem man bliver vild med, og det kan være en kompleks jungle at navigere rundt i. Især når hende, man er særligt forelsket i, er i familie med ens kæreste.
Jeg vil starte med at sige, at jeg synes, det er meget vigtigt, at du tænker situationen rigtig godt igennem. Situationen er ikke så heldig, som den er nu, hvor du er i et forhold med en pige, som du elsker, men ikke er vild med på samme måde som du er med hendes søster. Det er ærgerligt for dig, at du skal være i et forhold, du ikke er helt tilfreds med, og det er synd for din kæreste, at hun lige nu bliver brugt som middel til, at du kan se lidt til hendes søster. Du skriver, at du elsker din kæreste, hvilket er nogle meget stærke ord, som selvfølgelig kan bringe jer langt. Til trods for, at du elsker hende, bør du dog tænke over, om du elsker hende nok til, at du vil arbejde med jeres forhold. Hvis du vælger at ville arbejde med jeres forhold, er det nemlig vigtigt, at du ikke kun er sammen med hende pga. hendes søster og altså får styr på dine følelser overfor søsteren. Tænk også igennem, om dine tanker om søsteren er nogen, du tror, bliver ved med at være der, eller om de mest af alt er opstået, fordi der lige nu er lidt problemer i dit kæresteforhold. Det ville jo være ærgerligt, hvis du gik fra din kæreste pga. nogle midlertidige følelser for hendes søster, som måske mest er kommet pga. ændringerne i jeres forhold. Jeg forestiller mig, at det kan være en hjælp for dig at sætte dig ned og skrive fordele og ulemper op ved at være i det forhold, du er i nu. Når man er forvirret omkring, om man skal blive i et forhold, kan man nemlig have behov for at se - sort på hvidt - hvad der taler for og imod forholdet. På den måde kan det være, det går op for dig, hvad du gerne vil.
Hvis du vælger at blive i dit forhold, synes jeg, det er vigtigt, at du får talt med din kæreste igen. Hør hende, om hun har lagt mærke til ændringerne, og om hun måske også er lige så ked af det over dem, som du er. Tal sammen om, hvad I kan gøre for at finde kemien igen. Måske skal I tage væk på weekendtur sammen, gå ud og spise, tage i biografen og gøre de ting, man gjorde, da man var nyforelsket for at finde ud af, om man stadig oplever en gnist imellem sig. Prøv at tænk over, hvad du godt kan lide ved din kæreste og fortæl hende det. Forhold holdes bedst ved lige, hvis man også efter flere års kærlighed bliver ved med at sige til hinanden, hvad der er fantastisk ved netop den, man er.
Hvis du beslutter dig for, at du ikke vil kæmpe for jeres forhold, skal du nok primært tage denne beslutning, fordi du synes, der er for mange problemer i forholdet og altså ikke fordi, du regner med at kunne tage lillesøsteren i stedet. Selvom hun er en sød pige og måske endda virker interesseret i dig, må du huske på, at hun er i familie med din kæreste og holder af hende. Dette virker meget stærkt og vil nok betyde, at hun ikke vil såre sin søster ved at tage hendes tidligere kæreste. Oveni det vil det også meget let blive en uheldig situation, fordi du bliver ved med at komme i familien, men besøger den anden datter. Det vil hverken være nemt for dig, din kæreste eller lillesøsteren at vænne sig til den ændrede situation, og der er nok derfor kun lille chance for, at det nogensinde bliver til noget. Derfor skal du ikke gå fra din kæreste pga. en forventning om at få hendes søster, men fordi du generelt føler dig tiltrukket af andre og ikke synes, dit forhold er særlig specielt længere.
Så tænk det hele godt igennem og få snakket godt med din kæreste og fortalt hende, at du er kommet i tvivl. Nogen gange kan det bringe to mennesker tættere sammen, at deres forhold kommer i knibe, fordi det kan skabe en lyst til at give den en skalle og vinde hinanden tilbage.
Kh. Matilde