Svært ved at komme op i hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg er en dreng på 16 år, der for et par måneder siden har fået ny kæreste. Vi har et problem, når det kommer til sex. Jeg har utrolig svært ved at komme op i hende, selvom vi har haft et langt forspil og hun er blevet våd. Jeg kan tydeligt se på hende, at når jeg prøver at trænge op, så gør det ondt på hende. Kan det have noget at med, at hun er forholdsvis ny, når det angår sex - Hun var jomfru før vi blev kærester. Hun siger, at det er noget, som skal overståes, når jeg prøver at komme op i hende, men sex er ikke bare noget, der skal overståes.. Det skal kunne nydes af begge parter, så derfor kommer jeg til jer.
MVH Christoffer

Svar:
Hej Christoffer.
Først vil jeg rose dig for at skrive herind med dit spørgsmål. Du har nogle meget fine tanker om, at sex skal være rart for jer begge, og du virker som en rigtig omsorgsfuld kæreste.
Det er ærgerligt for jer, at det lige nu er lidt svært for jer at gennemføre sex, fordi det gør ondt på hende. Det kan godt have noget at gøre med, at hun ikke er vant til at have sex, så hun spænder sikkert en masse i underlivet, når I skal til at gå igang. Mange piger kommer til at spænde meget dernede, fordi de er lidt nervøse og bange for, at det måske gør ondt. Det kan være, at hendes smerter og jeres problemer stopper, når hun bliver lidt mere tryg ved situationen og kan slappe helt af. Måske kan du hjælpe hende til at slappe endnu mere af ved at blive ved med at have gode, lange forspil, hvor du siger søde ting til hende. Hvis hun bliver rost, kan hun måske komme til at føle sig mere sikker i situationen og knapt så anspændt.
Mange par, som har problemer i stil med jeres, prøver at bruge glidecreme. Jeg tænker, det kan være en idé for jer at prøve. Selvom hun er våd, er det ikke altid, at det er helt nok. Med glidecreme mindsker I, at det gør ondt på hende, fordi du ikke glider let nok op i hende. I kan købe glidecreme på Apoteket eller i Matas.
Til sidst vil jeg råde jer til at blive ved med at prøve og have tålmodighed. Det er helt naturligt at have sådan nogle problemer i starten, men i takt med at I lærer hinanden endnu bedre at kende, kan det være, at problemerne forsvinder helt af sig selv. Hvis det ikke bliver bedre, efter I har prøvet længe, kan du råde din kæreste til at blive undersøgt af sin læge. Måske kan lægen sige noget om og gøre noget ved, at det gør ondt på hende.
Jeg håber, I finder en løsning, så I kan have sex, som er dejligt for jer begge.
Kh. Matilde