Svært ved at holde mig og kan ikke finde klit.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyberhus, jeg er en pige på 15 år som har et par spørgsmål.
For det første vil jeg spørge om det kan blive sværere at holde sig når man er begyndt at have sex? Jeg har oplevet ret mange gange at jeg har svært ved at styre min PC muskel eller hvad det hedder når jeg skal tisse, har overvejet at lave kegel øvelser, men kan ikke helt finde ud af det...
For det andet har jeg bare det problem, at hverken min kæreste eller jeg slet ikke kan finde min klitoris? Har kigget på adskillige anatomi billeder og er virkelig forvirret. Hvordan ved man at det er den man rører ved/får rørt ved, synes at alt ligner hinanden dernede, og det er jo lidt ærgeligt eftersom jeg ikke kan komme på andre måder tror jeg...
Hilsen en forvirret pige.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt, at du skriver ind, når du har et par spørgsmål. Det er helt normalt at have spørgsmål til den slags og det er vigtigt at få talt om det så det ikke bliver til et større problem end det er.
Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig irriterende og problematisk at du har svært ved at holde dig. Der kan være mange grunde til at man kan have svært ved at holde sig. Det lyder til, at det først er noget du har haft problemer med efter du er begyndt at have sex. Du har helt ret i, at man kan træne den muskel der hjælper kroppen med at holde på vandet, ved at lave hvad man kalder knibeøvelser eller også kegel-øvelser. Det kan godt være svært at lave disse øvelser i starten, fordi man ikke bruger de muskler ellers. Men man kan sagtens blive bedre og er faktisk gode at lave uanset alder, da de muskler hjælper på mange ting, og jeg synes derfor det er en rigtig god ide at begynde at lave dem. Hvis du vil læse lidt om øvelserne og hvordan man gør det kan du læse med her.
At du har svært ved at holde dig kan også skyldes blærebetændelse, som man godt kan få efter sex. Et godt råd er altid at gå på toilettet efter man har haft sex, da det mindsker risikoen for betændelse betydeligt. Det kan godt være lidt træls at skulle gå lige efter sex hvis man gerne vil ligge og putte lidt bagefter, men det behøver jo ikke tage lang tid og så kan man altid putte igen bagefter. Det er i hvert fald bedre end blærebetændelse :-)
Det er noget du måske kan prøve hvis du tænker det kan være det der er på spil.
Hvis du er bekymret for hvad det kan være og hvis du tænker det kan være noget helt andet så er det altid en god ide at tage til lægen og få det tjekket. Det kan nemlig være rigtig rart at få afklaret hvad det er så man ikke behøver bekymre sig mere.
I forhold til at du ikke kan finde din klitoris, så er det bedste råd jeg kan give dig at finde et spejl og studere dig selv der nede. Det kan godt være lidt mærkeligt at gøre det, men faktisk en ret god øvelse og det er slet ikke så dumt at lære sin egen krop at kende. Selvom man kan lære rigtig meget at illustrationer af underlivet, så er alle kvinder jo forskellige, så det er ikke sikkert du ser helt præcist ud som de gør på billedet. Du kan evt. mærke efter hvis du er i tvivl. Klitorissen er særlig følsom da den indeholder rigtig mange nerveender, men der er naturligvis forskel på om man er seksuelt opstemt eller ej, da klitorissen bliver mere blottet når man er ophidset og derfor mere følsom.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Alt det bedste,
Astrid