Svært problem
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en dreng på 17 år nu. Og jeg har et problem som jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med. Jeg har prøvet at gå til psykolog med det. Men de vil ikke hjælpe mig. Men mit problem er at jeg ikke kan stoppe med onani. Jeg er ligeglad med om det er naturligt. For det er min krop. Jeg har også ADHD men jeg ved ikke om det her noget at sige. Mine forældre ved ikke det med onani. Men de ved godt at jeg har et problem. Men jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig
Som du selv siger er onani en helt naturlig del af livet, for langt de fleste mennesker. Lysten og trangen til onani og sex er noget der fylder rigtig meget for langt de fleste mennesker. Det er ganske enkelt kodet ind i vores hjerne, fordi det at have en seksualitet er en vigtig faktor, for at vi som mennesker forplanter os, og viderefører menneskeracen. Man kan sige at det er en del af din biologiske kode, som blev "skrevet" i det øjeblik du blev lavet. Derfor er det også ret svært bare at "slukke" for lysten.
Jeg tænker ikke nødvendigvis at hverken din lyst, eller din manglende evne til at slukke for den har noget med din ADHD at gøre. Der er jævnligt unge der skriver til os, om at de har meget blandede følelser om onani, så det tænker jeg egentlig heller ikke er så usædvanligt. Det tror jeg heller ikke behøver have en direkte relation til din ADHD.
Jeg kan ikke give dig et bestemt råd til, hvordan du stopper med at onanere, for det vil være meget forskelligt fra person til person. Du kan prøve at sætte noget andet i stedet for at onani, når du kan mærke at du får lyst. At løbe en tur, spille på din telefon eller pc, høre højt musik eller lignende. I gamle dage sagde man at iskolde bade virkede godt, men det er nok forskelligt fra person til person.
Der er jo ingen der siger at du skal onanere, og det er selvfølgelig helt op til dig om du vil eller ej. Jeg synes dog det er problematisk at du føler en stor lyst til at onanere, som du så vil prøve at undertrykke. Det tror jeg vil skabe en voksende konflikt indeni dig. Jeg synes det er cool at du har prøvet at tale med en psykolog om de her ting, for det er vigtigt at tale om de ting der fylder indeni.
Hvis du har mod på det kan du overveje at prøve igen. Måske kan psykologen i stedet for at hjælpe dig af med onanien, hjælpe dig med at finde ud af hvorfor du har det så svært med onani?
Om det bliver at stoppe helt med at onanere eller at du får kan komme til at acceptere din onani, håber jeg du finder en god løsning du bedre kan leve med.
Bedste hilsner
Niels-Christian