Strækmærker på brysterne, lænd og inderlår.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg er en 15 årig pige og jeg har strækmærker på mine bryster, lænd og inderlår! Jeg forstår ikke hvorfor, fordi normalt er strækmærker jo noget der kommer i følge med graviditet, intens sport eller at man tager på i vægt, men det er altså ikke sagen her. Jeg er 173cm og jeg vejer omkring 61 kg og det er vel normal vægtig? Min vægt har også altid været stabil.
Mine strækmærker opstod for omkring 1 1/2 siden da jeg for alvor begyndte at få kvindeformer. Jeg kan huske at pigerne i skolen spurgte hvad det var for nogle røde mærker jeg havde på mine bryster, når vi skulle bade sammen efter idræt og det var der jeg begyndte at få øje på dem.
Jeg er normalt ikke utilfreds med min krop og jeg får ofte at vide at jeg er en pæn pige.
Mne strækmærker er ikke særlig store og tydelige, men man ser dem alligevel. Min mor siger at jeg overreagerer og at hun ikke rigtig lægger mærke til dem, men det gør jeg jo altså og folk ser dem. Jeg har ingen kæreste endnu, men jeg tænker ret ofte over hvad jeg gør når jeg får en og hvad han mon siger til mine strækmærker. Jeg ved at der er andre der også har strækmærker, men de er ret gode til at gemme dem væk, for i min omgangskreds virker jeg lidt som den eneste! Jeg synes der står for lidt på nettet om det her problei forhold til hvor mange der siger at de også har det. Hvad kan man gøre for at de forsvinder? Det gør de vel aldrig?
Man kan vel prøve med en speciel creme eller at putte makeup hen over, men det er ikke rigtigt holdbart i længden.
Skal jeg bare håbe på at de går væk med tiden? Øv. - Hilsen Olivia.

Svar:
Hej Olivia
Jeg kan godt forstå at du undrer dig over hvorfor du har fået de her strækmærker, da det som du skriver ofte er noget man ser i forbindelse med graviditet, overvægt og sport. Men selvom du hverken er gravid, overvægtig eller dyrker meget sport, er det meget normalt at begynde at få strækmærker i din alder. Det sker nemlig også ofte i forbindelse med at kroppen forandrer sig fra at være en pigekrop til at blive en kvindekrop at huden også ændrer udseende. Som teenager kommer der flere former og større bryster og hofter, hvilket kan betyde at huden ikke helt kan følge med og derfor skal udvide sig for hurtigt.
Jeg tror du har ret i at mange flere piger end du lige regner med har strækmærker. Det er bare kun når man kommer helt tæt på at man kan se det, og det er jo ofte kun en selv eller ens kæreste der gør det. Man er ofte meget mere fokuseret på ens eget udseende og små forandringer end andre er. Det betyder at selvom du er opmærksom på alle kroge af din krop, så er du nok den eneste der er det. I forhold til at få en kæreste, så synes jeg slet ikke at du skal være bekymret. Den fyr du bliver kæreste med, kan lide dig lige præcis på den måde du er, også med de strækmærker du har. Det er netop de her små ting der gør at vi ikke ligner hinanden og det er ihvertfald ikke det der afgører om man holder af et menneske eller ikke.
Det er ofte sådan med både strækmærker og ar, at de bliver mindre tydelige med tiden. Der er mange forskellige hudfirmaer der mener at de har den helt perfekte creme til at mindske eller helt fjerne strækmærker. Det har dog ikke en bevist effekt, så mest af alt er det tid der skal til og måske nogle snakke med veninder om det. Jeg tror du vil finde ud af at de også har lagt mærke til det ved deres krop eller ihvertfald synes det er dejligt at du deler det med dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar og kan begynde at holde af din krop igen, også med de små forandringer en kvindekrop medfører.
Venlig hilsen Marianne