Straaaaam
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 og har for ikke så lang tid siden haft sex med min kæreste. Jeg er virkelig stram og det irriterer mig mega meget, for vil også gerne have en god oplevelse ud af det. Men det er lidt svært når det gør ret ondt. Min kæreste tager det stille og roligt så der ikke noget der. Men er der nogen måde at jeg kan blive løsere på?
kh mig

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev. Der kan være flere grunde til at du er så "stram" dernede.
Både mænd og kvinder har en række muskler i det område, som kaldes for bækkenbundsmusklerne. Det er de muskler som er med til at sørge for at du kan holde på tis, prutter og afføring ( for at få en idé om hvilke muskler, kan du prøve at "stoppe" og "starte" urin-strålen, når du tisser). Det er også de muskler som er med til at holde din blære, din livmoder og dine tarme på plads oppe i kroppen. Efterhånden som man bliver ældre vil de muskler (medmindre man sørger for at træne dem hyppigt) blive slappere og slappere, og man kan begynde at få problemer med f.eks. at holde på tisset. Så derfor tænker jeg egentlig at du kan glæde dig over at dine muskler er stærke lige nu. Når det så er sagt, så kan jeg sagtens forstå at det irriterer dig, at det gør ondt når I har samleje, og her er nogle bud på hvad du kan prøve:
Øv dig i at spænde og afslappe musklerne: Det kan være at du oplever at være "for stram" fordi du automatisk spænder i bækkensbundsmusklerne når I har sex. Derfor kan det være en smart idé at øve sig i at spænde og afslappe de muskler, så du kan mærke forskel på hvornår de er mere afslappede. Du kan prøve f.eks. at stikke en finger op, og så spænde/afslappe. Jo mere du lærer dine bækkenbundsmuskler at kende, jo nemmere vil det være for dig at slappe rigtigt af i dem.
Sørg for at være våd: Det er rigtig vigtigt at I giver jer god tid til at få dig rigtig tændt før han trænger op i dig. Det kan I gøre ved forskellige former for forspil. F.eks. ved at kærtegne hinanden, han giver dig finger, oralsex eller ved at stimulere klitoris. Når du bliver tændt, danner din skede, noget sekret som fungerer som smørelse. Ligesom glidecreme. Jo mere smørelse, jo nemmere vil det glide for ham. Hvis du har svært ved at blive rigtig våd, så kan I supplere med glidecreme.
Giv det tid: Du skriver ikke om det var første gang du havde sex, og umiddelbart kan det godt have været jomfruhinden som har drillet jer lidt. Jomfruhinden er i virkeligheden en krans som ligger rundt i kanten af skeden, og den kan være mere eller mindre snæver. Den vil med tiden blive udvidet, og det kan gøre en smule ondt/bløde. Igen kan jeg anbefale glidecreme - og tid.
Husk at det altid er vigtigt at du føler dig tryg i situationen, er afslappet og tændt. Så er jeg sikker på at det nok skal blive bedre. Hvis det nu alligevel fortsætter med at være træls, vil jeg anbefale dig at få en gynækologisk undersøgelse hos din læge. Så kan de bedre give dig et indblik i hvad der foregår dernede.
Jeg håber du kan brug mit svar.
Venlig Hilsen
Signe