store og ømme bryster!!

brevkassespørgsmål

store og ømme bryster!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

hej cyberhus. jeg er en pige på 10 år.

jeg har meget ømme bryster og når mig og jeg syntes selv

 at jeg har store bryster. min brystvorte er meget øm.. hvad kan det være??

tak for svaret.. på forhånd.

kh J.

Svar:

Hej med dig

Det er rigtig fint, at du skriver herind, når du opdager noget ved kroppen, som er mærkeligt eller som du ikke forstår. Der kan være mange ting, som er svært at finde ud af, når kroppen vokser og udvikler sig.

Du skriver, at dine bryster er store og ømme. Det er sådan, at når brysterne begynder at vokse, så kan der komme en "knude" lige under din brystvorte, som kan være øm. Den kan både sidde i begge bryster eller bare i det ene ad gangen. Det er helt normalt, og det betyder simpelthen bare, at din krop er ved at forandre sig i forbindelse med puberteten. Det kan være irriterende, at det er så ømt, men det går ligeså stille over igen. Det er meget forskelligt, hvornår pigers bryster begynder at vokse. Normalt sker det mellem 12-18 år, men det kan både ske før og senere, og det er der ikke noget mærkeligt ved. Så du skal ikke være bekymret, hvis du er den første i din venneflok. Så kan du berolige de andre og give dem gode råd, når det er deres tur.

Det kan være en rar ting, at have nogen at snakke med, når man har en masse tanker. Du kan overveje, om du skal tage en snak med din mor. Selvom det kan være svært og grænseoverskridende, så kan det også være en god hjælp og støtte. Din mor har selv været i samme situation engang, og hun har måske nogle gode råd eller kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der sker med din krop.

Jeg håber, du har fået svar på de ting, som fyldte indeni dig. Hvis du har flere spørgsmål, så må du meget gerne skrive herind igen. Det er du altid velkommen til. På hjemmesiden girltalk.dk kan du skrive med andre piger og spørge dem til råds. Her på Cyberhus har vi også en debat, hvor unge kan skrive spørgsmål til unge, og det kan man få nogle spændende svar ud af. Det er der også mange, der synes er fedt. Du kan selvfølgelig være helt anonym, når du poster noget.

De venligste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål