stiv pek
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg har 2 spørgsmål. når jeg vågner om morgenen har jeg stiv pik hvorfor har jeg det ? og når jeg går i skole får jeg meget tit stiv pik ca. 5 gange. hilsen L

Svar:
Hej L.
Tak for dine spørgsmål.
Det er helt naturligt at din pik er stiv om morgenen.
Om natten når du sover, slapper din krop helt af. Blodet cirkulerer rundt i hele din krop. Inden i pikken ligger der noget der hedder svulmelegemer. De bliver fyldt med blod om natten og når de bliver det bliver pikken stiv. Når du vågner om morgnen, løber det meste af blodet væk fra svulmelegemerne og pikken "falder ned" på plads.
Når man er teenager begynder alle hormonerne at ræse rundt i kroppen. Du går fra at være barn til at være voksen - så din krop og hjerne reagerer med en drift der ligger indkodet i din krop. Man kan sige at pikken næsten har sit helt eget liv. Det er helt naturligt at den bliver stiv og du er ikke den eneste der reagerer sådan.
Mette