Starte på p-piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Halløj ;)
Jeg er en pige på 18 år, som har en dejlig kærste på 19 år. Vi har som alle andre samleje. Vi bruger kun kondom og sikkere os at det ikke er i stykker.... Når men nu til sagen :) Skal jeg starte på p-piller og i såfald hvordan starter man?
Ved ikke så meget om det anden de forhindre graviditet og kan mindske menstrationssmærter :)
På forhånd tak for hjælpen :D

Svar:
Hej med dig
Det er lidt af en jungle at finde ud af det her med prævention. Både fordi der er så mange forskellige slags præventionsformer og fordi man skal finde den form der passer bedst til en selv.
Om du skal starte på p-piller eller ej er noget som du skal beslutte dig for sammen med din kæreste. Fordelen ved p-piller er at man ikke skal finde et kondom frem hver gang og at kondomet ikke kan gå i stykker undervejs. Derudover er der nogle der tager p-piller for som du siger at mindske menstruationssmerter og få mindre uren hud. Og ja, så gør det selvfølgelig også at man ikke kan blive gravid. Ulempen kan være at man ikke beskytter imod seksuelt overførte sygdomme og at nogle piger bliver påvirket af hormonerne psykisk eller fysisk.
Når man starter på p-piller skal man starte på sin første menstruationsdag og så tage pillerne i de 21 dage som der er piller til. Derefter skal man holde en 7 dages pause hvor menstruationen kommer og så begynder man på en ny pakke.
Hvis du gerne vil have p-piller kan det være en rigtig god ide at snakke med din læge om det. Din læge kan nemlig fortælle dig endnu mere om fordele og ulemper og er også den der skal udskrive en recept til dig. Du kan også læse mere om p-piller på Sexliniens hjemmeside.
Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål.
Venlig hilsen Marianne