Spørgsmål ang. beskyttelse og kønssygdomme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Jeg har lige et par spørgsmål jeg gerne vil have besvaret.. 1) Kan man blive gravid af at have anal sex, uden kondom? 2) Hvis man har haft sex uden kondom, uden han kommer i en, uden han er kommet før og tager en fortrydelsespille bagefter, hvor lille er chancen for at blive gravid? 3) Kan man lige pludselig få en kønssygdom uden at have været sammen med nogen, eller pillet ved sig selv?

Svar:
Hejsa,
Gode spørgsmål og jeg besvarer dem i din egen rækkefølge :-)
1) Nej, man kan ikke blive gravid ved at have analsex
2) Hvis man, som du beskriver, har haft sex uden at han kommer oppe i dig, og du tager en fortrydelsespille bagefter, så er chancen for at blive gravid utrolig lille. Men det er vigtigt at understrege, at der stadig er en mulighed for at man kan blive gravid, da fyre godt kan komme lidt undervejs, inden de får orgasmen.
3) Kønssygdomme er udelukkende noget man kan smittes med, hvis man har sex. Kønssygdomme smitter ved seksuel kontakt, hvor kroppens seksuelle væsker kommer i berøring med hinanden. Det vil altså også sige ved blowjob. Men der er ingen fare ved at pille ved sig selv.
Jeg håber dette er svar nok.
De bedste hilsner
Stine