Spørgsmål!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus :-) Jeg har flere spørgsmål om noget med kroppen! Først ville jeg gerne spørge hvordan det kan være at man rigtig let får orgasme når man bare nogle få gange ornanerer lidt i badet eller med en pude? Også ville jeg gerne vide om man godt kan få blærebetændelse af at ornanere med en pude eller i badet og om man så skal stoppe med at ornanere??? Føler det er så pinligt alt det der med ornanere og ville helst ikke gør det men nogle gange bliver man bare lidt fristet. Føler jeg er den eneste på min alder der gør det og føler mig klam og ulækker!!! Ville gerne snakke med min mor eller veninde eller søster om det men kan bare ikke !!!!! HJÆLP !! vh pigen

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål - dem prøver jeg lige at svare på.
Det er naturligt at onanere også selvom der måske ikke er særlig mange der snakker om det. Det er også privat at onanere, så det er også helt okay, hvis man gerne vil holde det lidt for sig selv. Men nogen snakker åbent omkring det, og det kan jo også være fedt at snakke om, for man kan jo få nogle gode råd og ideer. Men det er forskelligt fra person til person.
Det også forskelligt hvor hurtigt og hvordan man får orgasme. Nogle får det ved at onanere i badet, ved at gnide og gnubbe på en pude eller ved at massere med sine fingre. Når man har onaneret nogle gange, så ved man hvad man selv bedst kan lide og hvor hurtigt det virker. Så hvis du oplever du kommer hurtigt, så ved du lige hvordan du skal røre ved dig selv. Hvis du gerne vil trække den lidt, så kan du holde lidt pauser imens du onanerer.
Man kan få blærebetændelse ved at der kommer bakterier op i urinrøret. Nogle piger får blærebetændelse for eksempel hvis de har haft sex med en fyr og de måske ikke går på toilettet bagefter eller vasker sig. Så får bakterierne lov til florere og kan blive til blærebetændelse. Hvis du bruger dine fingre eller hænder til at gnide og gnubbe med forneden, så skal du huske at holde dine hænder rene, ved at vaske dem efter toiletbesøg og sådan. Så burde du ikke få blærebetændelse på den måde. En god ting at huske er også at du skal undgå at vaske dig med sæbe forneden - brug kun vand.
Hvis du en dag får blærebetændelse, så er det ikke sikkert du har lyst til at onanere. Blærebetændelse kan svie og være lidt ubehageligt. Så det er en god ide at vente, til betændelsen er væk. Hvis du tror du har blærebetændelse, så skal du til lægen.
Jeg kan godt forstå du kan føle det er pinligt at onanere. Men det er det ikke, det er helt normalt og meget sundt. Du lærer din egen krop at kende og det er en naturlig udvikling. Du er heller ikke den eneste på din alder som gør det, men der kan gå noget tid inden du måske snakker med dine veninder eller andre om det. Det kan være svært at snakke med sin mor eller søster om det - men det kan jo være at du en dag har mod på at spørge dem om noget med onani eller måske blærebetændelse. Det er helt okay at være nysgerrig. Hvis du gerne vil prøve at snakke om det, så kan du jo lade som om du har snakket med en veninde omkring et eller andet, som du så gerne vil vide noget mere om.
Jeg håber at det gav dig lidt svar og at du ikke føler det er forkert at onanere næste gang du bliver fristet.
Mange hilsner fra Bibi