Sprøjter og p-piller.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus.
Jeg er en pige på 14 år, som her for nylig er begyndt at have sex med min kæreste. (også 14) Vi bruger selvfølgelig kondom, men jeg ville bare vide om det egentligt er muligt at få p-piller uden en eller anden værge underskrift? Altså ville det være muligt at gå til lægen og så få det uden at mine forældre ved noget om det?
Og en anden ting. Jeg har lagt mærke til, at hver morgen efter jeg har haft sex (det skete faktisk også da min kæreste kun gav mig finger), så er det lige som om jeg har sprøjtet sådan noget hvidt ud af skeden? Jeg aner ikke hvad det er, mine underbukser plejer seriøst at være næsten gennemblødte morgenen efter. Og da jeg en morgen var på toilettet og skulle lige til at tage underbukser på igen, så så jeg det seriøst sprøjte ud af mig. Eller dryppe. Det er sådan ret klar, tynd, hvid væske af en art.
Hilsen en lettere fortvivlet pige.

Svar:
Hej med dig.
Jeg er glad for at høre at dig og din kæreste er glad for hinanden. Det er rigtig godt at høre at I bruger kondom når I er sammen, da det er en sikker måde at have sex måde. Jeg forstår også godt at du godt kunne tænke dig at begynde på p-piller. Når man er under 15 er det dog meget sjældent muligt at få p-piller, uden at forældrene har givet tilladelse til det. Hvis man er over 15 kan det i nogle tilfælde lade sig gøre, hvis man har en god grund til at forældrene ikke skal vide det. Du bliver altså derfor nødt til at tale med en af dine forældre om, at du gerne vil have p-piller. Forhåbentlig vil de også have fuld forståelse for, at du prøver at beskytte sig selv mod graviditet. Måske har du en eller flere veninder som også tager p-piller. I så fald kunne du snakke med hende/dem om, hvordan hun/de fortalte det til sine forældre.
I forhold til dit andet spørgsmål - det du beskriver lyder som udflåd fra skeden. Når man har været seksuelt ophidset er det meget normalt at man som kvinde producerer mere udflåd. Dette er altså helt normalt og ikke noget du skal bekymre dig om. Du kan læse mere om det her;
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Nanna