sperms levetid d;
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
halløj. jeg har lige et spørgsmål omkring sædcellers "levetid". altså jeg har altid troet og læst at når spermen var sprøjtet op i en pige under samleje så kunne sædcellerne cirka leve i 3-5 dage eller derokring. men hvis en dreng kom udenfor en pige (lidt mærkeligt formuleret, men du/i ved hvad jeg mener) så kunne sædcellerne ikke overleve særlig lang tid pga. de havde brug for varmen.
deraf grunden til at når drenge er ude i kulde så trækker pungen sig op eller sånoget for ligesom at "holde varmen". men så her for et par dage siden havde vi biologi, og så sagde min lærer at sæden kunne overleve i op til 3 dagen når den var kommet ud? altså selvom det ikke var oppe i en pige? hva' skal jeg tro på? ;s er rimelig meget i tvivl nu.. knus den forvirrede!

Svar:
Kære forvirrede
Dejligt at høre du er så godt informeret, og at du har interessen i at få et præcis svar. Kan sagtens følge dig i at det bliver en smule forvirrende, når du hører to forskellige svar.
Det jeg har erfaring med igennem min uddannelse, er at man siger at sperm kan overleve ind til det bliver tørt, altså meget kort tid på grund af tempraturen.
Det kan tænkes at din lærer har blandet overlevelsen af sperm i pigen/kvinden med overlevelsen når spermen er kommet ud. Som du selv skriver kan sperm nemlig leve 3-5 dage oppe i pigen efter udløsning.
Hvis ikke du allerede har gjort det, så synes jeg du skal høre din lærer igen, hvis han stadigvæk siger 3 dage, synes jeg du skal høre hans forklaring og skrive ind til mig igen:-)
Venlig Hilsen
Sascha