Spørgsmål vedr. orgasme.. :)
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Halløj. Jeg er en pige på 17 år, som lever i et længerevarende forhold med en dejlig fyr på samme alder. Forholdet er præget af tryghed, kærlighed og omsorg for hinanden, og det har hængt ved siden begyndelsen :) Vi har et godt sexliv, hvor begge parte tilfredsstilles til fulde. Min henvendelse til dig drejer sig så - som titlen er pænt formuleret - nogle ting, som jeg har undret mig over med hensyn til mine orgasmer. Når klitoris stimuleres oplever jeg en sitren i benene, og den tager til under selve klitorisorgasmen. Personligt tror jeg at det skyldes nogle nerver, men vil gerne høre årsagen fra en specialist :) Vi morer os lidt over det, for det er en fornøjerlig ting. Så er der lige det, at jeg ikke helt er sikker på om det er en g-punktsorgasme eller en skedeorgasme jeg flere gange har fået med kæresten. Når vi har sex, kan jeg mærke hvordan han rammer et punkt oppe i mig, og der skal ikke meget til, for jeg kommer i den syvende himmel :3 Jeg har ikke oplevet den omtalte tissetræng, som kendetegner en g-punktsorgasme, så derfor er jeg lidt i dilemma med hvad det nu er :P Håber I kan give mig svar på tiltale Hej for nu

Svar:
Hej pige, 17 år
Først og fremmest tillykke med at du har en dejlig kæreste som du er glade for og at jeres sexliv fungerer så godt. Det lyder som om I har et forhold med stor åbenhed og tillid.
Dernæst tak for dine fine spørgsmål. Jeg skal prøve at besvare dem så godt jeg kan.
Du beskriver at du nogle gange får en sitren i benene når du får orgasme og spørger hvorfor du får den. Jeg har spurgt de søde kvinder i Sundhed og Sygdom og deres svar er at det muligvis hænger sammen med at blodet løber hurtigere rundt i kroppen og at nervesystemet bliver påvirket af orgasmen, men det er faktisk ikke noget man ved noget om med sikkerhed. Så jeg må være dig svar skyldig og sige at det er der faktisk ikke rigtig nogen der ved. Følelsen er dog helt, helt almindelig, og noget rigtig mange kvinder oplever.
Dit andet spørgsmål handler om g-punktsorgasmer/skedeorgasmer. For det første kan jeg sige at en g-punktsorgasme og en skedeorgasme er to ord for det samme. G-punktet er et særligt følsomt punkt ca. 8 cm oppe i skeden. Nogle piger oplever at de får nogle virkeligt dejlige orgasmer når dette punkt berøres, men andre aldrig finder det. Nogle mener ikke en gang at det findes - det kan i al fald ikke ses når man undersøger kvinder indvendigt.
Det lyder som om I har fundet dit g-punkt. Tillykke med det. Det er jo bare dejligt. Du skriver at du ikke oplever den tissetrang som tit beskrives når man taler om g-punktsorgasmer. Alle orgasmer er forskellige og alle piger oplever dem forskelligt, så du skal såmænd ikke tænke på om det er den "rigtige" slags du får, men bare nyde at de får dejlige orgasmer med din skønne kæreste.
Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål. Ellers må du meget gerne skrive igen.
Bedste hilsener,
Henriette.