spørgsmål :s
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
kære cyberhus ved godt det måske er et dumt spørgsmål jeg kommer med men vil bare lige tjekke.. jeg havde at tage mine p piller i uge 3 fredag og lørdag. så tog jeg dem søndag. Jeg havde sex lørdag og er i tvivl om jeg stadig var beskyttet? mit udflåd var brunligt lørdag og havde min mens da jeg vågnede søndag morgen så kan da ikke være gravid men er man stadig beskyttet selvom man glemmer at tage dem i et par dage? hilsen der forvirrede

Svar:
Hej du forvirrede.
Om du kan regne med at være beskyttet efter en glemt p-pille afhænger af hvor lang tid der er gået mellem den sidste p-pille der er blevet taget og hvornår du har haft sex. Hvis der er gået under 12 timer mellem den sidste p-pille og at du har haft sex, så er der intet at bekymrer sig om, hvis der er gået mere en 12 timer kan du ikke være sikker på at være beskyttet. Det er derfor vigtigt, at bruge andet beskyttelse 7 dage efter.
Det er lidt forskelligt hvilke forholdsregler der er på de forskellige p-pillemærker, derfor er det de oplysninger der står i indlægssedlen, som der fulgte med pillerne, som man skal rette sig efter.
Hvis du vil vide mere, kan du læse lidt her.
http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medicinbrug/Dosering%20og%20brug/Hvad%20g%C3%B8r%20jeg%20hvis%20jeg%20glemmer%20at%20tage%20mine%20p-piller.aspx
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=102
Hvis du stadig er i tvivl om du skulle være gravid, så kan du købe en gravidetetstest eller tage til din læge og blive tjekket.
Håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen Lisa.