Spørgsmål om AIDS/HIV *haster
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej er en 14 årig dreng som onanerer meget, idag tog jeg en plastikpose og puttet en lille gulerød i. Jeg begynde at stikke den ind i røven/numsen, efter jeg spermet puttet jeg det på den og smurte det *på røven, efter tørte jeg det væk. SÅ MIT SPØRGSMÅL ER, KAN JEG FÅR AIDS?

Svar:
Hej med dig.
Du kan være ganske rolig, du er ikke blevet smittet med HIV. HIV kan overføres via blod, skedesekret, sædvæske, præsperm eller modermælk. Det kan ikke smitte gennem spyt, sved eller hvis man bliver stukket af den samme myg eller for den sags skyld har onaneret med en gulerod.
For at blive smittet med HIV, skal man være i tæt intim kontakt med en HIV-smittet. I dit brev lyder det til, du kun har været i kontakt med dig selv, og derfor kan du under ingen omstændigheder være blevet smittet.Tidligere var HIV udbredt blandt homoseksuelle mænd, fordi de ikke brugte kondom under analsex. Derfor har HIV fået det rygte, at det smitter gennem "numse-sex", men det er altså ikke kun sådan, det kan smitte. I Danmark er der meget få HIV-smittede, og mange af dem er slet ikke i stand til at smitte, fordi medicinen er så god til at holde sygdommen nede.
Venlig hilsen
Tanne