Sove nøgen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse Jeg er en pige på 14 år, der på et tidspunkt læste en undersøgelse, der viste, at mange mennesker godt kan lide at sove nøgne. Siden det har jeg haft rigtig meget lyst til at gøre det, men er lidt nervøs for, hvad mine forældre ville sige, hvis de opdagede noget. Jeg ved heller ikke, om det er unormalt for en i min alder? Er det ok at sove nøgen? Knus Nattenudisten

Svar:
Hej nattenudist.
Det er jo et genialt ord for at sove nøgen - nattenudist. Du har ret, der er rigtig mange der foretrækker at sove nøgen og jeg kan godt forstå du gerne vil prøve det. Jeg kan skam også godt forstå at du tænker over, hvad dine forældre ville sige til det.
Jeg kan sige at det på ingen måder er unormalt at sove nøgen, uanset om man er ung eller gammel. Det kommer an på hvad man synes der er behageligt. Det at være nøgen behøver ikke hænge sammen med noget seksuelt. Det er faktisk sundt at være nøgen/sove nøgen, for huden får lov at ånde og der er ikke noget tøj/stof der snager, klør eller irriterer nogensteder. Det kan føles virkelig dejligt at sove nøgen - især om sommeren, hvor der er rigtig varmt. Men man skal selvfølgelig være tryg ved det.
Du kan måske prøve at starte med at sove uden top på - altså bare i trusser og så mærke hvordan det føles. Så kan du tage trusserne af, når du føler dig klar. Eller sove blot med en natkjole på uden trusser.
Jeg ved desværre ikk hvad dine forældre ville sige, hvis de opdagede det. Måske tænker de at du har ret til selv at vælge og du har ret til privatliv. Måske ville de blive lidt forlegne/flove og føle de havde forstyrret dig, hvis de kom til at gå ind for at vække dig en morgen og du så lå helt nøgen. Det er slet ikke sikkert de vil tænke over det. Hvis du tænker meget over det, så kunne du måske prøve at snakke med dine forældre om det. Fortæl dem at du har læst en undersøgelse om det, måske endda spørge om de sover nøgne, eller om de har prøvet. På den måde kan du måske få sagt at du gerne vil prøve at sove nøgen - eller hvis de opdager dig en dag, så ved de jo at du har snakket om det.
Jeg håber du får prøvet, så du kan finde ud af om du er nattenudist.
Varme sommerhilsner fra Bibi