Smitte ved oralsex
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus :) Jeg har gået og tænkt på, hvor stor risiko der er for at man kan blive smittet med kønssygdomme ved oralsex? Jeg har kun haft sex med 1 person (eks), men er nu single igen, og er begyndt at gå til flere fester og kende nogle flere fyre igen.. Jeg regner ikke med at få en fast kæreste igen lige foreløbig, men sex vil jeg meget gerne stadig have. Jeg er på p-piller, men er udmærket klar over, at jeg skal bruge kondom alligevel. Men jeg kan godt lide at give (og modtage, selvfølgelig) oralsex, og det er jo lidt svært at spørge en person, om vedkommende har nogle kønssygdomme, hvis det kun er en "bolleven" eller et one night stand. Og selv hvis man spørger, kan man jo ikke nødvendigvis stole på det svar man får, eller være sikker på, hvornår personen sidst er blevet tjekket.. Og at give blowjob, hvor han har kondom på, synes jeg ikke er særlig sexet og han kan jo heller ikke mærke specielt meget så. Men her kommer nogle lidt mere konkrete spørgsmål: Hvordan smitter kønssygdomme ved oralsex? Går det "begge" veje, eller et det kun giveren/modtageren der smittes - altså hvordan overføres det? Hvordan kan det i det hele tage være, at man kan få kønssygdomme ved oralsex? Og er der risiko for at få HIV - som jeg mener, er det værst tænkelige at få? Kan jeg på nogen måde tage nogle forholdsregler for ikke at blive smittet ved oralsex? Andet jeg bør vide om oralsex og kønssygdomme? På forhånd tak for hjælpen :)

Svar:
Halløj Anonym
Fedt du lige skriver og tjekker op på det der med kønssygdomme inden du kaster dig ud i de lidt mere løse forhold eller "one nighters".
Det kan være lidt forskelligt hvordan de forskellige kønssygdomme smitter, men et ret grundlæggende fællestræk er at de smitter via blod, sæd, præ-spærm og skedesekret(det væske der produceres i skeden når man bliver liderlig). Smitten kan overføres til både giver og modtager da flere af de nævnte kropsvæsker kan overføres begge veje.
Risikoen ved oralsex er lige så stor som ved at dyrke almindelig sex, og ja HIV er også en af de sygdomme du kan risikere.
Oral-sex med kondom er selvfølgelig ikke det samme som uden, men på den anden side er kondomet din eneste trygge måde du kan passe på dig selv i forhold til kønssygdomme.
Du kan selvfølgelig også, som du selv er lidt inde på, være sammen med én eller flere "faste" sex-partnere som du stoler på er "sygdomsfrie", men, hvornår er det lige man kan være helt sikker på det? Og "one night stands" kan du i hvert fald ikke vide noget om.
Så...mit bedste bud til dig er Kondom. Det er den eneste måde du kan passe på dig selv. Prøv dig frem med alle de mange forskellige der findes(smag/farver/former)...med lidt øvelse kan kondomet være med til at gøre både samleje og oral-sex sjovt og frækt.
Mange hilsner Mie