Smerter under samleje
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus!
Først skal der lyde en kæmpe ros til jer for jeres gode arbejde.
Min kæreste og jeg har lidt af en udfordring. Det handler om, at hver gang vi har samleje, så gør det ondt på hende. Vi troede i starten at det ville gå væk efter en 4-5 gange, men det lader til at smerterne fortsætter. Det betyder at jeg kun kan trænge lidt op i hende, før smerterne bliver for meget, hvilket er meget frusterende for os begge. En af problemerne kan være, at min penis er forholdsvist stor. Vi har forsøgt at afhjælpe dette med glidecreme.
Er dette normalt?
Har I nogle løsningsforslag?
Med venlig hilsen
Jeppe

Svar:
Hej Jeppe.
Først og fremmest vil jeg på vegne af Cyberhus sige mange tak for de pæne ord. Det er altid dejligt at vide, at I er glade for vores arbejde :)
Nu til dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at din kæreste og dig er frustreret over, at det gør ondt på din kæreste når I har sex. Sex er noget der skal være rart for begge parter, og derfor er det så frustrerende når det ikke fungerer, og man ikke ved hvad man skal gøre, for at gøre det til at fungerer, da smerterne virkelig kan påvirke ens oplevelse af sex.
Din kæreste er faktisk ikke den eneste som har oplevet at have smerter i forbindelse med sex. Der er en del piger, som har haft lignende oplevelser, men det kan være svært at sige, hvad det skyldes. Så det er faktisk ikke helt unormalt, at din kæreste oplever smerter. Men det er ikke noget, der behøver at være sådan altid, der er mange ting I kan forsøge at gøre. Du skriver at din penis er forholdsvis stor, og det kan sagtens være noget der spiller ind, men da skeden er rimelig elastisk og fleksibel, og I bruger glidecreme, så burde det være muligt at have samleje uden smerter. Men der kan være forskellige andre grunde til, hvorfor det gør ondt. Det kan måske være fordi, at I går for hurtigt i gang med samlejet, og ikke har et langt nok forspil, så din kæreste faktisk ikke er blevet våd nok. Når en pige bliver tændt, så vil hendes skede også udvide sig. Så derfor handler det også om, at tage sig rigtig god tid inden i forsøger at have sex, og måske snakke om hvad din kæreste godt kan lide, og hvad der tænder hende. Derudover så kan det også handle om, at din kæreste spænder helt ubevidst i sit underliv. Måske fordi hun har haft de her dårlige oplevelser med sex og helt ubevidst forventer en smerte, så vil det derfor være naturligt, at hun vil spænde i kroppen. Derfor er det rigtig vigtigt at give sig god tid, og forsøge at få nogle gode oplevelser med sex. Det kan godt være, at i skal vente lidt med at prøve at have samleje det næste stykke tid, men i stedet lave nogle andre ting sammen, så din kæreste kan blive helt tryg igen. Men igen, så kan det også være at det ikke er det, der er med til at det gør ondt på hende.
Det kan være, at I skal prøve at eksperimentere med nogle forskellige stillinger, hvor det ikke gør så ondt på din kæreste. Eksempelvis kan det være at det er rarest for hende, at hun er øverst, så hun selv kan bestemme tempoet. Men det er noget som i kan forsøge at eksperimentere med, og give jer god tid til. Hvis I så finder en stilling der er god, så kan det være en god idé at fortsætte med at bruge den i et stykke tid, indtil din kæreste føler sig klar til at prøve andre. Men det kan altså være fint, at forsøge jer med lidt forskellige stillinger.
Derudover så kan jeg anbefale din kæreste at tage en smut forbi sin læge. Det kan måske være fint for din kæreste, at få en snak med sin læge om, hvad årsagerne kan være, og hendes læge kan lave en gynækologisk undersøgelse for at tjekke, at der ikke er noget usædvanligt. Der er nogen piger der lider af Endometriose, som er en underlivssygdom der kan give smerter under samleje, men som er noget der kan behandles. En læge eller en gynækolog vil kunne finde ud af om det er gældende for din kæreste. I hvert fald tænker jeg, at det kan være fint at få en snak med en læge om, hvad I kan gøre. Derudover så kan jeg anbefale jer, at kigge på den her artikel om smerter ved samleje. Det kan være, at der er nogle af deres råd, som I kan bruge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille