smager knap så godt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære brevkasse. Jeg er en pige på 15 år. Jeg har en rigtig god veninde - vi har været veninder i mange år, og vi foretager os alt muligt sammen. Jeg holder meget af hende. En gang imellem slikker vi hinanden. Jeg har det fint med det, men har bemærket, hun har en meget speciel lugt og smag. Det er svært at beskrive, nærmest som fisk eller..nej, det er heller ikke det...jeg ved ikke rigtigt. Det er som om det er taget til i takt med hun er kommet i pubertet. Jeg tror ikke det skyldes dårlig hygiejne. Vi dyrker begge meget sport og bader meget. Den anden dag da vi havde aftalt først at slikke og så shoppe bagefter kom hun lige ud af badet, da jeg kom over til hende. Da jeg slikkede kort efter var den lidt ubehagelige smag der med de samme hun blev våd. Jeg har en sød kæreste. Vi kan snakke om alt, og jeg har spurgt ham hvordan jeg smager forneden, og han var overrasket og sagde bare at jeg smager godt - ikke af noget særligt. Det var jeg glad for at høre - jeg var bange for det også gjaldt mig. Jeg vil meget nødig såre min veninde - hun er ret skrøbelig, og jeg vil ikke gøre hende ked af det. Jeg kan jo også godt holde det ud, men kan man gøre et eller andet? Findes der noget intimsæbe eller noget, som kan tage det værste, og hvordan får jeg det sagt til hende? Håber I kan hjælpe mig. Knus fra S.

Svar:
Kære S
Tak for dine spørgsmål, jeg synes det er rigtig fint at du stiller de her spørgsmål for at hjælpe din veninde.
Jeg kan godt forstå at det er en lidt svær situation at stå i og der er nok desværre ikke en nem løsning, men tænker at det kan være en god ide at spørge din veninde lidt til hvordan du smager og lugter, så vil hun helt sikkert også spørge ind til om du kan smage eller lugte noget hos hende, du behøver ikke at sige hvor ofte du oplever det, men at du istedet har oplevet en lidt speciel lugt eller smag nogen gange.
Lugten behøver på ingen måde at handle om dårlig hygiejne, man kan faktisk også komme til at vaske sig for meget, så den normale ph balance forandres, som du selv skriver er neutral intimsæbe eller bare vand en god ide at vaske sig med, man skal helst undgå sæbe med parfume, da det kan gå ind og forstyrre den normale bakterieflora.
Piger/kvinder lugter samt smager meget forskelligt og det kan svinge rigtig meget, men hvis lugten er meget ildelugtende eller din veninde oplever irritation kan det skyldes en infektion i skeden og så skal hun et smut forbi lægen.
Knus
Sascha