Små bryster der hænger og er slasket- påvirker min selvtillid!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej! Jeg er en pige på 18 år som døjer med meget lavt selvtillid i forhold til mine bryster. Det påvirker mig så meget at jeg ikke kan have et seksuelt forhold til en fyr, jeg stopper det hele, da det kommer til at jeg skal vise mine bryster frem og derfor er jeg bange for at jeg aldrig ville kunne gå hen og få en kæreste da det er et så stort et problem for mig. Jeg har også meget svært ved at vise dem frem når jeg har gymnastik på gymnasiet og hvis jeg i et uheld kommer til at vise dem frem, hvisker folk i krogende og giver mig nedladende blikke. Det er ikke fordi jeg har noget problem som sådan med min selvtillid har det rigtig godt med min krop, men når det kommer til mine bryster stopper det meget for mig. Mine bryster er små, de hænger MEGET, det er ikke bare sådan en lille smule så det ville være ligegyldigt men meget, de har stræk mærker da jeg har været lidt tyk engang ved 15-17 års alderen men har tabt mig ca 18 kilo og vejer 56 kilo nu, men det har gjort at mine bryster er blevet grimme og mærkelige. Mine bryst vorter er indadvendte og det røde omring fylder det meste af mine bryster, da de er så små er det næsten det eneste man lægger mærke til, de har stræk mærker og er slasket. Jeg har flere gange overvejet at gå til længen og få et bryst løft eller silikone bryster, men tør ikke engang at vise dem til min læge da jeg er bange for at de dømmer mig. Har egentlig heller ikke gjort det da det er ALT for dyrt og aldrig får råd til det og på en måde er lidt imod det, men er bange for at det er den eneste mulighed for at jeg ville kunne få et seksuelt forhold med en dreng eller bare få en kæreste. ved ikke hvad jeg skal gøre og lægen kan hjælpe en med det med penge til et bryst løft da det påvirker mig psykisk eller aner ikke hvad jeg skal stille op med det. Fylder også snart 19 og har aldrig haft sex med en dreng før da jeg synes det er pinligt at vise mine bryster frem. Med venlig hilsen mig.

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det er rigtig synd for dig, at det påvirker dig så meget, at du slet ikke kan lide dine bryster. At du stopper dit forhold til din kæreste da det kommer til, at du skal vise dine bryster til ham. Jeg har nogle tanker omkring det og jeg håber de kan hjælpe dig lidt.
Nu er der jo kæmpe forskel på hvordan bryster ser ud fra person til person, men jeg tror meget det er det store vægttab på 18 kg, som har gjort at dine bryster har ændret udseende. Nu fortæller du ikke hvor høj du er, for hvis der ikke er fedtvæv i dine bryster vil de hænge, fordi huden ikke længere er fyldt ud (brysterne er fedtvæv med mælkekirtler).
Du nævner selv som mulighed at få silikone lagt ind i dine bryster, samtidig fortæller du at du ikke har råd til at betale for silikone bryster og iøvrigt har du noget modstand indeni som synes det er forkert at få "ordnet" dine bryster. Jeg kan godt forstå dine blandede tanker omkring dine bryster. Nogen gange kan det være godt at prøve at forestille sig, hvad man selv ville sige til en venninde i som var i din situation. Så får du måske et andet billede af det og kan acceptere at det er okay at du har et problem med udseende af dine bryster.
Det er en fin mulighed at du går til din læge (som kan henvise dig til en plastickirurg) - husk på at det er lægens job at hjælpe dig. Han eller hun er vant til at se på kroppen og er uddannet til at se kroppen netop som den er. Lægen dømmer ikke din krop - lægen vil lytte og tale med dig om dine tanker om lavt selvværd omkring dine bryster, dit vægttab mm. Måske har din læger nogle ideer og muligheder som du kan overveje,
Jeg synes du skal prøve at holde fast i, at der ikke er nogen som dømmer dig pga dine brysters udseende. Du oplever og lægger alt dit fokus på fejlene ved dine bryster.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser og råd.
Hilsen Mette.