Slim i trussen...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse! Jeg er en pige på 13..
Jeg ligger tit mærke til At mine trusser er meget våde, af en form for slim eller sæd?
er det normalt og kan man gøre noget for at det ikke kommer? Tak.

Svar:
Hej du
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over det, som kommer ud og ligner slim. Det er helt naturligt at undre sig over ting, som man ikke lige ved, hvad er. Det er du slet ikke ene om.
Du skal vide, at det som ligner slim eller sæd hedder udflåd, og det er helt normalt at få det. Det er et tegn på, at man nærmer sig sin første menstruation. Man begynder typisk at få udflåd i nogle måneder eller år før den første menstruation. Udflåd er en væske, som kommer fra skeden og som har til opgave at rense skeden og holde den fugtig. Så man kan sige, at det er egentlig en god ting, som er med til at holde skeden sund og rask. Hos nogle kommer der meget og hos andre ikke så meget. Det svinger fra person til person, fordi vi simpelthen bare er forskelligt indrettet. Det er en helt naturlig del af det at være kvinde, at man får udflåd på et tidspunkt. Derfor kan man desværre ikke gøre noget for at det holder op med at komme. Det kan dog godt være irriterende at opleve, at trusserne bliver våde hele tiden. Derfor er der lavet noget, som hedder trusseindlæg til lige præcis sådan en situation. Det er et tyndt absorberende lag, der kan sættes i trusserne og så opfanger det slimen. Det er meget nemt at bruge, men det er vigtigt at huske at skifte indlægget efter 2-4 timer, så det ikke kommer til at lugte eller der dannes bakterier. Man kan man købe dem i rigtig mange butikker, og de ligger oftest samme sted som almindelige bind. Hvis du oplever, at der kommer meget udflåd, så kan du overveje at købe nogle af dem.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål, og ellers skal du endelig bare skrive herind igen. Det kan også være, der dukker endnu flere spørgsmål op hen ad vejen - det er i hvert  fald helt naturligt at man kan synes, at kroppen opfører sig underligt.
De bedste hilsner fra Mai