Sker der noget hvis drengen kommer i en ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg vil gerne vide om det kan ske noget ved at drengen kommer i mig ? altså jeg tager p-piller, men jeg passer stadig meget på. men kan man få betændelse / sygdomme eller noget i underlivet og er det sundt eller usundt ?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Det er super fedt du spørger og jeg synes det er fedt du gerne vil passe på dig selv og være opmærksom på om der kan ske noget i dit underliv, når drengen kommer i dig. Jeg vil gerne prøve at svare dig og det kræver nogle lidt lange svar, så jeg håber du læser det hele godt igennem.
Du passer jo på dig selv ved at bruge p-piller, som beskytter imod gravividitet. Men du skal være være opmærksom på at hvis drengen har en sexsygdom, så kan han smitte dig. Det eneste som beskytter imod sexsygdomme er kondom. Det kan kræve en god snak, en masse tillid og måske et besøg ved lægen hvor man bliver testet for sexsygdomme, når man gerne vil have sex sammen uden kondom. Man kan godt have en sexsygdom uden at være klar over det, hvis man har haft ubeskyttet sex og er blevet smittet. Sexsygdomme kan afsløre sig selv, ved at pigen føler sig generet i underlivet, ved skeden, kønslæberne. Det kan klø, man kan få små blæner og så videre. Man skal gå til lægen hvis man oplever den slags symptomer. Du kan læse mere om sexsygdomme på www.sexsygdom.dk - du kan komme dertril ved at trykker her.
I forhold til betændelse, så kan det ske -og det er slet ikke ofte det sker - at du måske kan blive en smule irriteret i skeden og det er fordi at drengens sæd går ind og blander sig med dine væsker i skeden. Det kan nogle gange betyde at pigen kan få svamp - men piger kan også nogle gange få svamp ved at bruge bind, for stramme bukser eller trusser af kunststof. Det du kan gøre er at gå på wc efter sex også lade drengens sæd komme ud af dig, så kan du evt. lige vaske dig lidt bagefter. Det er ufarligt at få svamp, det kan dog være irriterende, fordi det kan kløe og svie. Alle piger kan opleve at få svamp, men man kan forebygge ved at for eksempel gå på toilet efter sex og lade drengens sæd komme ud og måske vaske sig lidt.
Dit underliv kan reagere på forskellige ting og du kan få betændelse, hvis du for eksempel sidder på nogle kolde fliser, hvis ikke du vasker dig ordentligt og så videre - og så er det en god ide at gå til lægen, hvis du er bekymret og hvis din udflåd er anderledes end den plejer, for eksempel gullig/brunlig og den lugter grimt.
Men det er i hvert fald ikke usundt at drengen kommer i dig - det er helt naturligt. I skal bare være opmærksomme på at i ikke smitter hinanden med en sexsygdom.
Fortsæt endelig med at passe på dig selv og hold øje med din krops signaler.
Håber du kan bruge svaret.
Varme sommerhilsner fra Bibi