Skedelugt efter hash?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
kære cyberhus
jeg tog forleden et par hvæs af en joint og spiste en hel hashkage for første gang, hvilket jeg aldrig skulle have gjort, for jeg fik det virkelig dårligt. Men jeg har lagt mærke til at det lidt er som om mit tis lugter lidt af hash/skunk og hvis jeg ikke lige har været bad, også min fisse. det er nu cirka 2 dage siden jeg gjorde det og det var en ordentligt omgang, især fordi jeg ikke havde prøvet før, men jeg er bare i tvivl om det kan have den slags sideeffekt? ://

Svar:
Kære dig
Jeg kan forstå at du gerne vil vide om din skede kan komme til at lugte i dagene efter at du har røget hash.
Umiddelbart kan jeg ikke finde noget der siger at det er en sideeffekt af at ryge hash, men du skal vide at din urin ofte vil komme til at lugte/smage af det du indtager - både spiser og drikker. Når du indtager noget, vil kroppen bruge det den kan. Det vil sige at den omdanner indholdet til energi. Der vil altid være nogle dele af det du indtager som kroppen ikke kan bruge, og det vil så blive sendt ud af kroppen som affaldsstoffer. Urin er en af kroppens måder at udskille affaldsstofferne på.
Du skriver at du både røg på en joint og spiste en hashkage, og det er derfor ikke umuligt at din urin kommer til at lugte af hashen fra kagen. På samme måde kan din urin komme til at lugte stærkt, hvis du spiser meget asparges, og meget sødt hvis du f.eks. spiser meget sukker. Jeg vil anbefale at du prøver at se hvad der sker når du stopper med at ryge/spise hash, og hvis lugten fortsætter kan det være en god idé at snakke med din læge. Det er i det hele taget en god idé at være opmærksom på hvordan din skede lugter og hvordan din urin ser ud. Kraftig lugt fra skeden kan være et tegn på f.eks. svamp eller kønssygdomme, og hvis dit urin er meget hvidt skummende kan det være et tegn på sukkersyge. Så det er rigtig fint at du allerede nu er opmærksom på hvordan du lugter dernede.
Du skriver også at det var første gang at du prøvede hash, og jeg synes lige jeg vil give dig et par ord med der også - bare så du er informeret om hvad du indtager. Hash kan give en rigtig dejlig afslappende virkning og der er mange unge som bruger det istedet for alkohol, fordi det giver en mere rolig rus - og mildere tømmermænd, hvis man ikke blander det med alkohol (hvis du blander det, så kan det være meget værre tømmermænd). Derfor er det også naturligt at du er nysgerrig på hvad hash er og hvad det kan gøre ved din krop. Kort sagt, så består hash af cbd og thc, og det er thc'en som giver rusen. Rusens varighed kan være meget forskellig alt efter om det er hash, pot eller skunk, men ofte vil den "aktive" rus være i op til 4-5 timer. Din hjerne vil tilgengæld stadig være påvirket i flere dage efter - også selvom du måske ikke rigtig kan mærke det. Det kan betyde at du - i 2-3 dage efter - måske har svært ved at koncentrere dig eller lære nye ting. Der er meget forskelligt fra person til person, hvor meget de mærker til eftervirkningerne. Der er også nogen som oplever forskellige virkninger af de forskellige typer hash. Nogen bliver mere rolige og nærmest dvaske (dovne/flade) af hash (brun klump), og andre oplever at få en mere energifyldt rus af skunk/pot (grønt).
Hash rusen kan også betyde at du ser eller hører ting som ikke er virkelige. Hvis det sker eller hvis du er i tvivl om du oplever ting som ikke er virkelige, er det vigtigt at du fortæller det til nogen. Det kan nemlig være meget skræmmende, og kan medvirke til at du får et "badtrip". I et badtrip kan man blive meget bange - nærmest angst - og også depressiv. Så er det ofte bedst at gå i seng. Hvis du efterfølgende (når du vågner) stadig har det skidt, så vil det bedste være at snakke med nogen om det. Hvis det fortsætter i længere tid, skal du gå til lægen. Der er nogle få som udvikler en hashpsykose, hvor de hallucinerer (ser/hører/mærker ting der ikke er der) og bliver aggressive, og hvis det sker, er det vigtigt at du får den rette hjælp. Det kan nemlig være meget farligt, både for dig og for andre.
Som du selv har prøvet, så kan man både ryge og spise hash. Når du ryger hashen vil du hurtigere mærke rusen end hvis du spiser den. Hvis du spiser en hashkage kan der gå helt op til 30-60 min før du oplever rusen, men den vil ofte være lidt stærkere. Hvis du har planer om at spise det igen, så husk at starte roligt - måske start med en kvart eller en halv kage, og så vent. Du kan altid spise mere. Det kan nemlig være svært at vide hvor meget hash der er i lige præcis det stykke som du spiser, og særligt hvis det er nogle andre der har lavet kagen, vil det være svært for dig at vide hvilken mængde der er puttet i. Så hellere tage den med ro og spise lidt mere, hvis det er nødvendigt. Hvis du får for stor en mængde hash, kan det betyde at du får det dårligt (kvalme, svimmelhed) og at du går "kold".
Så hash kan altså påvirke dig på forskellige måder, men langt de fleste gange vil det have en afslappende effekt, som kan være rigtig dejlig. Jeg håber du vil være opmærksom på hvad der sker når du ryger eller spiser hash, være forsigtig med at blande hash med alkohol (eller andre stoffer), og sørge for at passe på dig selv.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig Hilsen
Signe