Skammer mig

brevkassespørgsmål

Skammer mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 7 år 16 timer siden

Hej. Jeg bliver nogle gange tændt af at tænke på sex, og når jeg bliver tændt, så kan jeg ikke undgå at onanere. Når jeg er færdig med det, skammer jeg mig rigtig meget, fordi mine forældre ikke ved noget om det. Også fordi de ser mig som en lille pige, der slet ikke burde tænke på det. De ser mig som en uskyldig pige, der aldrig kunne finde på at onanere eller se pornovideoer. Også fordi da jeg var 9-10 år, søgte jeg også på sex på yt, og der kunne de jo se jeg havde gjort det. Jeg skammer mig så meget, at jeg nogle gange begynder at græde. Skal jeg sige det til dem, eller undgå det? Hvordan kan jeg lade vær med at tænke på sex, og blive fristet til at onanere? Jeg ville gerne kunne undgå alt det, og føle mig som den uskyldige pige, mine forældre tror jeg er.

Svar:

Hej med dig.

Jeg vil starte med at sige, at der slet ikke er noget at skamme sig over, når man onanerer. Det er helt naturligt og noget rigtig mange i din alder og mennesker i alle andre aldre gør - både piger og drenge. Du spørger, om du skal sige det til dine forældre og om hvordan du kan undgå at tænke på sex, så du kommer til at onanere. Jeg håber mit svar kan give dig lidt afklaring og måske være med til at ændre din opfattelse af onani, som noget man skal skamme sig over.

Du spørger, hvordan du kan lade vær med at tænke på sex. Det kan man ikke sådan lige, da det er noget, der ligger helt naturligt til mennesker og det kommer af vores helt grundlæggende biologi, om menneskets ønske om at forplante sig og få børn. Det er ikke noget, jeg vil komme ind på her, men det jeg prøver at sige er egentlig bare: det er helt naturligt og noget, vi alle tænker på. Det med at onanere er nemlig helt naturligt og især oplever mange i din alder at få lyst til at begynde at onanere. Mange begynder endda, når de er yngre end dig og nogle endda, før de ved, hvad det egentlig betyder. De ved kun, at det føles rart og det gælder både for piger og drenge. Det der især gør det svært og for nogle betyder, at de kommer til at skamme sig over det, er at det ikke er noget, der bliver talt højt om. Desværre gør det, at der er rigtig mange piger og drenge på din alder, der ser det som noget, man skal skamme sig over og forsøger at stoppe med det. Rigtig mange begynder at onanere på din alder, men det er ikke lige noget, man kommer op i skolen og fortæller om. Derfor kan det let komme til at føles som om, man er den eneste på sin alder, der gør det. Men i virkeligheden er det noget, der sker helt naturligt og er en del af ens udvikling. Hvis der er mere, du gerne vil vide om onani generelt, kan du trykke på linket her

Jeg kan forstå, at en del af dit problem især er, om du skal sige det til dine forældre, fordi du skammer dig og gerne vil have, at de ser dig som en uskyldig pige. Onani er en meget privat ting og noget, man oftest gerne vil holde for sig selv. Jeg gætter heller ikke på, at der er nogle af dine venner eller veninder, der er kommet op til dig i skolen og sagt, at de har onaneret. Mit råd vil være, at hvis du fortæller det til dine forældre, så skal det være, fordi du har lyst til det. Ikke fordi du føler, at det er en ubehagelig ting, du har pligt til at fortælle. Hvis du tænker, at det kunne være rart at fortælle det, fordi du ikke kan lide at holde det skjult eller hvis du for eksempel har nogle spørgsmål omkring det, så er det selvfølgelig helt fint at fortælle det. Men du skal også huske på, at det er en privat ting med din krop, så det er helt i orden at holde det for dig selv.

Du spørger også ind til, hvordan du kan undgå onani og undgå at blive fristet til onani. Det er ikke lige sådan noget, man kan slukke for og jeg tror, at hvis du kommer til at tænke i de baner, at du ikke må onanere og du så kommer til det, så kommer det til at føles ubehageligt bagefter og som om, du har gjort noget, du ikke må. Men det er jo slet ikke meningen, for der er ingen, der har sagt, at man ikke må onanere. Derimod synes jeg, at det kunne være fint, hvis du fik nogle andre tanker om det at onanere og kom til at se på det som noget helt naturligt. Med det siger jeg ikke, at du behøver at gå ud og sige det til alle. Men det er helt fint, at man har det som en privat ting, man gør engang imellem og det er også helt okay, at det føles rart. Det er slet ikke noget, man skal skamme sig over, det er blot en del af det, at gå ind i puberteten. Det kan virke rigtig svært nu, men jeg er sikker på, at om nogle år eller når du selv er voksen, så ser du ikke tilbage på det her som noget, du skal skamme dig over. Tværtimod vil du nok tænke, at det var helt naturligt og man har fundet ud af, at det egentlig er noget, de fleste mennesker gør. Uanset hvad skal det nok gå og jeg håber, at du ville kunne fortsætte uden at skulle skamme dig over det.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.

Med venlig hilsen Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål