Skamlæber...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg ved godt man ik skal sammenligne sig med andre... men mine skamlæber er bare ikke ligeså små som alle dem man ser i porno... Ser ik rigtig særlig meget porno, men kender altså nogle drenge, og så kan man jo ik lade være at ligge mærke til det... Mine bryster er okay, selvfølgelig er de ik af silikone og helt perfekte, men altså, hva fanden, man kan ik få det hele? Min mave er fin, det er jo bare træning og kost. Mine hofter er store men sådan er det, igen ik noget jeg er ked af. Min røv afhænger også min kost og træning:-) Men lige de der skamlæber, hver gang jeg ser nogle irriterer det mig... Der er også nogle knopper... ved ik om det er helt normalt... De klør ik eller gør ondt, de... er der bare?

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg gerne sige, jeg blev rigtig glad af at læse dit brev. Det er dejligt at mærke, at du langt hen ad vejen er godt tilfreds med dig selv og din krop. Jeg håber, at du efter mit svar, også bliver tilfreds med dine skamlæber.
Skamlæber er en af de ting, rigtig mange piger går og er flove over og trætte af. Pornofilm viser sådan nogle nærmest ikke-eksisterende skamlæber, så man kommer nemt til at føle, der er noget galt med ens egne, hvis man rent faktisk kan se dem. Her vil jeg meget gerne understrege, at porno IKKE giver et realistisk billede af, hvordan virkelige kvinder ser ud. Ligesom at alle ansigter er forskellige, er alle skamlæber også forskellige. Nogle er store og "hænger" uden for de ydre skamlæber, nogle er helt små, nogle er lyse og nogle er helt mørke i farven. Der er også nogle, hvor den ene er stor og den anden er lille. Min pointe er, at du er helt normal. "Kvinde kend din krop" lavede for nogle år siden en "kussomat", hvor kvinder kunne få taget et billede af deres køn, og nu er der så samlet et helt galleri af forskellige tissekoner. Du kan se dem ved at klikke her. Fordi porno slet ikke viser, hvordan langt de fleste kvinder ser ud, synes jeg, det er en rigtig god idé at kigge på kussomaten, fordi du der får et meget bedre og mere realistisk billede af, hvor forskellige ægte kvinder er.
I dit brev hæftede jeg mig lidt ved sætningen "Mine bryster er okay, selvfølgelig er de ik af silikone og helt perfekte, men altså, hva fanden, man kan ik få det hele". Porno, reality-tv og film generelt har skabt et ideal, hvor silikonebryster er det perfekte. Det kan godt være, de ser flotte ud og sidder godt, men langt de fleste mænd vil ligeså gerne eller hellere have et par ægte bryster i hænderne, fordi de er bløde, varme, dejlige og naturlige. Og selvom brystvorterne måske ikke peger mod himlen, så er de skønne alligevel.
Jeg kan også næsten garantere dig for, at hvis en dreng får lov til at se og røre dine bryster, så tænker han ikke "øv, det er ikke silikone", han tænker nærmere "YES MAN, jeg rører ved bryster!". Det er lidt på samme måde med skamlæberne. Jeg har aldrig hørt en dreng sige, at han ikke kunne lide en skede, hvor man kunne se skamlæberne. Tværtimod er de fleste drenge bare lykkelige for at se en i virkeligheden.
De knopper, du beskriver på dine skamlæber, lyder til at være helt normale talgknopper. De er ganske ufarlige og hjælper til at holde huden fugtig. Dem skal du ikke være bekymret for.
Jeg håber, du kan bruge mit svar
Kærlig hilsen
Tanne