Skamlæber..??

brevkassespørgsmål

Skamlæber..??

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej brevkasse.. Har det problem at mine skamlæber (tror jeg det er) er meget .. store? Altså de sidder ikke inde i skeden, hvis man kan sige det, men uden for.. Jeg har to "hudflapper", som jeg tror er skamlæberne, men de sidder et stykke ud af skeden, og hvis jeg kigger i et spejl dernede, kan jeg aldrig se hullet/hullerne, og jeg synes bare ikke at det jeg ser i spejlet, ligner beskrivelsen af, hvordan ens kønsdele ser ud.. Jeg er jomfru, og fik menstruation for lidt over et år siden, men synes allerede det kom noget tid før det. Ellers har jeg altid set "normal" ud dernede :-) Er det normalt?

Svar:

Hej med dig.

Inden jeg svare på spørgsmålet, vil jeg lige informere om, at jeg bruger ordet kønslæber i stedet for skamlæber.

Kønslæberne er en del af de ydre kønsdele og det er helt som det skal være når de sidder udenfor skeden. Der er de indre kønslæber og de ydre kønslæber og mange kvinders indre kønslæber stikker ud mellem de ydre kønslæber. Se link.
Vi som kvinder ser meget forskellige ud, når det kommer til vores kønsorganer. Jeg ved selvfølge ikke, hvilken beskrivelse du har fået, om det har været en tegning eller billeder, men nogle gange kan beskrivelserne være meget forenklet.

Når du har brugt et spejl for, at se hvordan du ser ude dernede, har du så prøvet at skille kønslæberne ad eller bare set dig i spejlet uden, at at berøre din kønslæber? Det er nemlig ganske almindeligt at for nogle kvinder, at deres kønslæber dækker for deres skeden og urinrøret, hvis de holder sig til at kigge på deres ydre kønsorganer uden, at flytte på kønslæberne.

Du kan tjekke dette link, hvor du kan se hvor forskellige vi kan se ud.
http://www.nickkarras.com/B_W_Poster_Large.html

Jeg tænker, at det du beskriver virker til at være almindeligt. Men hvis du stadig er i tvivl, så kan det du altid bliver tjekket hos din læge. Han/hun har set mange kønsorganer før og ved hvor forskellige vi er og ved hvornår der er noget at bekymre sig om.

Jeg håber at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen Lisa.