Skal jeg gøre det?
brevkassespørgsmål af
Sille
14 år
Hej. Jeg har tænkt meget over det her men ved ikke hvad jeg skal gøre.
Går i klasse med en der hedder Jonas og man kan sige han er den seje i klassen eller hvad man nu siger. Han er ret populær fordi han har haft sex med 5 af pigerne.
Normalt kunne jeg ikke lide ham fordi han mobbet mig da vi gik i mindre klasser fordi jeg er nørdet? Og syntes det er lidt klamt og have sex med så mange piger.
Men er blevet bedste veninder med en af dem der har haft sex med ham og hun snakker tit om hvor godt det er. Og det gør mig lidt liderlig.
Så for ca en måned siden begyndte han og skrive til mig og han siger ting som jeg er lækker og han gerne vil være sammen med mig. Så kysset vi en dag og han rørte mig rundt omkring og det var rigtig dejligt. Sendte nogen billeder til ham fordi jeg begyndte og kunne lide ham.
Men så fandt jeg ud af han stadig har sex med nogen af de andre. Og blev rigtig ked af det og havde lyst til at dø fordi jeg følte han udnyttet mig. Men han siger han ikke udnyttet mig men når vi kun er bollevenner må han gerne gøre det med andre.
Og min bedste veninde siger jeg ikke skal se ham som kæreste.
Har mega meget lyst til og prøve det men er det klamt med en som ham? Overvejer og give ham et blowjob og se om jeg vil mere bagefter.
Ved godt alt om sex men er jomfru.

Svar:
Kære dig
Det lyder til at det fylder rigtig meget for dig, og at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre. Rigtig godt at du skriver herind og deler dine tanker omkring det!
Jeg kan godt forstå, at du blev rigtig ked af det, da du fandt ud af, at Jonas havde sex med nogen af de andre fra klassen, mens han også havde skrevet og lavet noget med dig. Og jeg kan også godt forstå, at du har haft følelsen af, at han har udnyttet dig. Selvom det ikke er sådan, han oplever det, så tænker jeg at din følelse er helt reel. Det er rigtig godt, at du tænker over, hvad der er det bedste at gøre ift. Jonas - det er altid vigtigt at passe på sig selv, også når det gælder sex. Du skriver, at du overvejer at give ham et blowjob, og så se om du har lyst til mere bagefter. At give et blowjob er en meget intim ting, og på nogen måder tænker jeg faktisk, at oralsex kan være mere intimt end "almindelig" sex. Det kan være, at noget du troede, du havde lyst til f.eks. at give et blowjob, at du måske i situationen ændrer mening. Nogen gange kan det måske også være svært at mærke sine grænser, før man står i situationen - men husk, at det altid er ok at sige fra.
Hvis du vælger at have sex med Jonas, tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du føler dig tryg og siger fra, hvis der er noget, du ikke har lyst til. Husk at det altid er okay at sige stop, hvis du kan mærke, at du ikke har lyst til at have sex med ham alligevel. Det ved du sikkert godt, men husk også at bruge kondom, så du ikke bliver smittet med sygdomme eller bliver gravid.
Du kan også overveje, om du har lyst til, at din første gang skal være med en, der mest er interesseret i sex, og måske ikke så meget i dig? Jeg tænker, at der kan være en risiko for, at du bliver såret igen og føler dig udnyttet, hvis I er sammen seksuelt, og han fortsat er sammen med andre piger. Du kan måske også tænke over, hvordan det vil påvirke dit forhold til din bedste veninde? Du skriver, at hun snakker meget om, da de havde sex. Du skriver ikke, om din veninde har følelser for ham, men jeg tænker, at det vil være godt at tænke på, hvordan det vil påvirke jeres venskab. Det er helt naturligt at være liderlig og have lyst til sex i din alder, og ind i det tænker jeg også, at det, at du og din veninde snakker meget om sex, kan vække nogen (måske nye) længsler i dig efter sex, som ikke behøver betyde at du skal have sex med lige præcis Jonas, men at du måske kan udforske din seksualitet gennem f.eks. onani? Eller vente med at have sex med en, der i højere grad vil dig?
Du nævner, at du har sendt nogen billeder til ham. Du skriver ikke, hvad det er for nogen billeder, men jeg får et indtryk af, at det måske godt kunne være nogen billeder, hvor du ikke har så meget tøj på? Er det det? Når man sender et billede afsted - eller en snap - så er kontrollen ude af ens hænder, og man kan derfor ikke styre, hvad der sker med billedet derefter. Ved snapchats kan der tages screenshots eller downloades apps, hvor billederne bliver gemt. Det er ikke for at skræmme dig, men blot så du kan have det i baghovedet til en anden gang. Det er ikke fordi, at man ikke må sende frække billeder til hinanden - men det kan være godt at tænke sig om en ekstra gang, og måske også tænke over om man har tillid til den, man sender billedet til.
Nu blev det lige en lidt lang smøre - men kort sagt, så er det helt naturligt at have lyst til sex og være nysgerrig omkring det, og have lyst til at sende frække billeder. Men det er vigtigt, at man er tryg ved den, man har sex med eller sender billeder til. Min fornemmelse er, når jeg læser dit brev, at du ikke er helt tryg ved Jonas. Der er ingenting galt i at ville have sex, men jeg synes, at du skal gøre det med en, du er tryg ved.
Her tilsidst får jeg lyst til at sige, at det er helt almindeligt ikke at have haft sex som 14-årig. At der er mange i jeres klasse, der har haft sex, behøver ikke betyde at du er bagefter eller underlig, fordi du ikke har haft sex endnu. Tværtimod er det helt almindeligt ikke at have haft sex i din alder - det er faktisk kun hver femte 15 årige, der har haft sex.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller snakke med en af vores rådgivere i 1-1 chatten.
De bedste hilsener,
Pernille