Sexsygdom
brevkassespørgsmål af
Den bekymrede
15 år
Hej
Jeg er en pige på 15 år, som har haft sex for første gang. Vi havde også oralsex i form af blowjob, dog uden beskyttelse... Mit spørgsmål er nu om jeg kan risikere at få en sexsygdom? Vi var begge jomfruer, der var intet der gjorde ondt eller noget andet mistænkligt. Nu har jeg læst en masse på nettet om overførsel af sexsygdomme oralt, og det skal siges at jeg faktisk ikke var klar over, at det smittede ved andet end sex uden beskyttelse. Så nu er jeg egentlig ret bekymret og lidt forvirret over hvad risikoen er? Håber i kan hjælpe mig med at få svar:)

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du er lidt nervøs. At undgå kønssygdomme er klart at foretrække :-)
Du spørger, om du kan risikere at få en kønssygdom efter du har givet din kæreste et blowjob uden beskyttelse. I princippet, ja. Det smitter dog ikke helt så nemt, som hvis man har en kønssygdom og har ubeskyttet samleje. Hvis I begge to ikke har været sammen med andre end hinanden, kan du dog slappe helt af, da det kræver at man har haft sex med én med en kønssygdom, før man selv kan have en kønssygdom, og dermed smitte.
Bliver du ved med at være nervøs for det, kan du bestille en tid til lægen, som vil kunne give dig ro i sindet en gang for alle :-)
Mange hilsner
Christina.