Sexsygdom

brevkassespørgsmål

Sexsygdom

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Kan man godt have en sexsygdom inden man har haft sex eller været tæt på en andens underliv med ens eget?

Svar:

Hej med dig

Fint spørgsmål. Der er mange, der undrer sig over det, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på sexsygdomme, og hvordan de smitter.

Som hovedregel smitter sexsygdomme, også kaldet kønssygdomme, ved seksuel kontakt, altså når man har sex. Her gælder det både samleje og oralsex, altså sex med munden. Her er det derfor vigtigt at bruge kondom, fordi kondomet er den eneste præventionform, der beskytter mod kønssygdomme. Men nogle kønssygdomme kan også smitte på andre måder. For eksempel kan HIV, som senere kan udvikle sig til AIDS, smitte igennem blod og under graviditeten, hvis moderen har sygdommen. Også klamydia kan smitte barnet under graviditeten, hvis moderen har det. Kønsvorter kan også smitte på andre måder end ved seksuel kontakt, da de smitter ved hud-til-hud kontakt. Så hvis du er tæt nok på en andens underliv, eller rører ved et underliv med kønsvorter, kan du godt blive smittet.

Men hvis du er bange for, du måske har en kønssygdom, så er det vigtigt at komme til lægen og blive tjekket eller måske bare få en snak om kønssygdomme, sikker sex og prævention. Mange går nemlig rundt med en kønssygdom uden at vide det, da mange kønssygdomme ikke rigtig giver nogle ualmindelige symptomer, før de har udviklet sig til det værre. Her er klamydia et godt eksempel. I starten mærker man oftest nemlig ingen symptomer, og i sidste ende kan det ende med, at man blandt andet kan blive steril, hvilket vil sige, at man ikke kan blive gravid. Så det er altså vigtigt at komme til lægen. Og selvom det godt kan føles pinligt at komme op og blive tjekket, så skal du tænke på, at det er noget, han eller hun ofte gør. Og du gør det jo også i en god sags tjeneste, da du på den måde slipper for at smitte andre, hvis du skulle være smittet med en kønssygdom.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og hvis du vil vide mere, kan du kigge lidt rundt på sexliniens hjemmeside, hvor du blandt andet kan læse mere om de forskellige kønssygdomme. Den kan du finde HER.

Med venlig hilsen Ditte