Sexlegetøj mv
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. Jeg er vokset op i en familie hvor vi har set meget "stramt" på sex som nydelse og på onani og sådan. Jeg onanerer og har faktisk købt en dildo for at eksperimentere med det sexuelle og det at onanere på flere måder.
MEN: jeg har det skidt med at have købt den dildo og jeg tænker bare igen og igen: "du skal ikke eksperimentere med de ting, det er ikke "pænt". Men jeg vil så gerne "lukke op" for min krop og nydelse i stedet for at afskrære den del af kroppen, som jeg gjorde da jeg boede hjemme.
Hvordan kan jeg få den skyld over det je gør til at fylde mindre? Og er jeg normal? Er der mange, der køber en dildo eller hvad tænker I?

Svar:
Kære dig
Det kan være rigtig svært at tale fornuftigt med sine følelser og tanker, når de er blevet bygget op af erfaringer fra vores opvækst. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse, og jeg håber at mit svar kan hjælpe dig med at forstå dine tanker på en anderledes måde fremover.
Først og fremmest vil jeg understrege at du er helt normal. Langt de fleste (hvis ikke alle) unge eksperimenterer med deres seksualitet og undersøger hvordan de kan opnå nydelse på forskellige måder. Ligesom dig, er der rigtig mange som bruger forskelligt sexlegetøj i deres eksperimenteren, og det er helt naturligt at være nysgerrig! Så jeg tænker egentlig bare at det er rigtig sundt og sejt at du er i gang med at undersøge din seksualitet og hvad der giver dig nydelse, fordi det kan hjælpe dig med at være mere afslappet og afklaret omkring hvad du har lyst til og hvad du ikke har lyst til. Så på rigtig mange måder, er det meget bedre (
Når det så er sagt, så kan jeg også sagtens forstå at dine tanker forstyrrer, og kan gøre det svært for dig at nyde din opdagelsesrejse. Desværre er det ikke rigtig muligt at kontrollere sine tanker, men tilgengæld kan du få en større forståelse af hvorfor de er der, og dermed begynde at acceptere dem - uden at lade dem styre dig. At acceptere sine tanker, særligt de dårlige, kan være lidt af en udfordring, fordi vores første instinkt er at prøve på at "få dem væk". Skubbe dem ud af hovedet. Og det har ofte en meget forstærkende effekt. Måske kender du eksemplet med at hvis jeg beder dig om IKKE at tænke på en lyserød elefant, så vil du automatisk tænke på en lyserød elefant? Det er det samme princip som gælder her. Når du prøver at fjerne de dårlige tanker, så vil de skubbe hårdere tilbage og måske endda fylde endnu mere. Derfor virker det ikke altid som man havde håbet. Alternativt kan du prøve at acceptere at tankerne er der, se på dem og så give slip. Du skriver at du, fra din barndom, har nogle erfaringer omkring at seksualitet, lyst og nydelse er noget negativt, og derfor giver det, som sagt, rigtig god mening at de tanker bliver ved med at poppe op. Derfor kan du prøve at gøre følgende når de kommer: Sig til dig selv "Hov, nu oplevede jeg en tanke der sagde ... Den kommer fordi jeg har lært i min barndom at sådan er det. Tanken skal ikke få lov til at styre mine handlinger eller mit liv". Og så prøv at se om du kan handle efter hvad der føles rigtigt for dig - ikke for din familie, venner eller nogen som helst andre. Du står kun til regnskab for dig selv, og som allerede sagt, så er det en meget sund og naturlig eksperimenteren som du har gang i.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du fortsat vil være nysgerrig på din seksualitet.
Venlig Hilsen
Signe