Sex/drenge problemer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg føler mig egentlig klar til sex, og har egentlig prøvet at have det, men jeg kunne ikke rigtig få pikken ind i mig, hvilket jeg syntes var lidt mærkeligt. Da jeg aldrig havde givet mig selv finger, troede jeg bare til at starte med, at det var fordi at jeg var for stram, og tænke ikke rigitg mere over det, da tingene sluttede mellem mig og ham drengen. Men efter har jeg ligesom prøvet og se om jeg kunne give mig selv finger, til at starte med gjorde det rigtig ondt, men det er begyndt at blive lidt behageligt, da jeg har vennet mig til smerten, men nu føler jeg at jeg skal tisse hver gang jeg gør det, og efter jeg har gjordt det føler jeg at det skal tisse hele tiden. Mit spørgsmål er om jeg gør det i det forkerte hul? Men jeg kan egentlig kun finde to huller, og ikke tre. Jeg har været inde og læse om det, og har fået ud af at der er nogle som er født uden en skede, så tænker lidt, om det kunne være det der er galt? Hvilket jeg er rigtig bange for, da jeg har hellere ikke fået min menstration endnu.
Jeg kan ikke rigitg spørge min mor, da hun ved at jeg har været sammen med ham drengen, og er sur, og synes at det er alt for tidlig alder jeg har gjordt det i. Og det er lidt svært at forklare sin mor, som tror at man har haft sex, at man tror man ikke har en skade?
Jeg skammer mig lidt over mig selv, og føler ikke at min krop er normal, og ville ønske at tingene gik lidt nemmere for mig. For jeg vil rigtig gerne kunne have sex, da jeg er begyndt at se en rigtig sød dreng, og vi har snakket lidt sammen om at have sex. Hvad skal jeg gøre? Og kan man egentlig sige at jeg har haft sex med ham den første dreng?

Svar:
Kære dig
Jeg kan forstå at du har haft nogle oplevelser med sex og onani, som gør at du er bekymret for at din krop ikke er normal. Jeg kan godt forstå at det fylder rigtig meget for dig, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
Først og fremmest synes jeg du skal vide at det er usandsynligt at der er noget galt med din krop. Det du nævner med ikke at være født med en skede, kaldes for MRKH syndrom, og rammer meget meget sjældent. At du endnu ikke har fået din menstruation, kan der også være mange grunde til, og du er stadig indenfor normalområdet som 15-årig. Menstruation starter ofte mellem 10 til 15 år, men der er også nogen der er ældre - det ses særligt ved unge der dyrker elitesport, er undervægtige eller som oplever at være stressede i deres dagligdag. Du skriver ikke noget om anden kropslig udvikling - altså kønsbehåring og bryster. Hvis du er begyndt at få bryster, og kønsbehåring, så er der ikke noget at være bekymret over. Jeg vil alligevel anbefale dig at få en tid ved din læge, så du kan få ro i sjælen. Hvis du gør det, så husk at være ærlig omkring alle dine bekymringer. Måske du endda skal skrive dem ned, så du husker det hele. Det er altid rigtig træls hvis man ikke føler at man fik de svar man manglede.
Når det så er sagt, så skal du vide at det er meget normalt at du oplever smerter og ubehag de første par gange hvor du dyrker sex/onanerer, fordi jomfruhinden (der dækker for skedeindgangen) ikke har udvidet sig helt. Derfor er det ikke unormalt at det føles som om at der hverken er plads til en finger - eller penis - før man har haft samleje nogle gange. At du oplever at du skal tisse, hænger ofte sammen med at man er ved at få orgasme. Det kræver lige lidt øvelse at blive tryg ved at man ikke tisser, og så kan man nyde orgasmen. Der findes også en form for orgasme hvor man stimulerer g-punktet som er inde i skeden. G-punkts-orgasme er en af de tre former for orgasmer som kvinder kan få, og det er oftest den orgasme der kan give det man kalder en sprøjteorgasme. Når man får en sprøjteorgasme kommer der en gennemsigtig og fedtet væske ud fra to kirtler der sidder lige ved urinrøret, og man kan godt tro at det er tis.
Du skriver også at du kun kan finde to huller, og det er helt normalt. Urinrøret sidder et sted, hvor man ikke rigtig kan komme til at kigge. Urinrøret er heller ikke særlig stort, og det er usandsynligt at du overhovedet ville kunne få 1 finger op. Faktisk gør det ondt allerede hvis du skal have en vatpind derop.
Foruden jomfruhinden, er der også nogle kvinder som oplever det der kaldes vaginalisme eller skedekramper. Det er en ufrivillig reaktion med sammentrækninger i musklerne omkring skede i bækkenbunden. Man kan godt styre din muskler. Det gør du f.eks. hvis du er ved at tisse i buskerne - så strammer du dem, og du kan give slip, hvis og når du vil.
Musklerne kan også trække sig sammen af sig selv, og det kan være en reaktion på hvad du ser, hører eller føler. Det samme sker med andre muskler i kroppen. Forestil dig at du stikker dig på fingeren. Så rykker hele armen (ufrivilligt), fordi du bliver forskrækket, eller fordi det gør ondt. De sammen kan ske med bækkenbundens muskler, og så spærrer de for den nederste del af skeden, så hverken det ene eller andet kan passere. Du kan prøve at undersøge om dine smerter kommer af at stramme for meget i bækkenbunden. Prøv at putte en pinger direkte på endetarmsåbningen, og find ud af hvordan din ringmuskel føles, når du slapper helt af, og når du strammer den. Når du så prøver at onanere næste gang, så mærk efter om din ringmuskel er stram eller om den afslappet. Du skal måske øve dig lidt før du kan mærke forskel.
Du spørger også om man egentlig kan sige at du har haft sex med den første dreng, og hvad du kan gøre for at dyrke sex med din nye kæreste. Til det første spørgsmål tænker jeg at fordi jeres samleje ikke blev fuldbyrdet (han kom aldrig ind i dig), så kan man godt sige at I ikke dyrkede sex, og at du derfor stadig er jomfru (husk det med jomfruhinden jeg skrev tidligere). Når du så nu overvejer at have sex med din nye kæreste, så er der et par ting, der kan være gode at huske på:
- brug tid på forspil, og på at blive opstemt. Det er vigtigt at du sørger for at du er afslappet og godt tilpas. Brug gerne noget tid på at han stimulerer din klitoris, for at gøre dig så våd som muligt. Når man bliver opstemt eller tændt, så producerer skeden noget der hedder skedesekret, som er med til at blødgøre skeden, og kan hjælpe på smerterne.
- husk beskyttelse. Det siger næsten sig selv, men jeg vil lige nævne det alligevel. Det er altid en god idé at bruge kondom, og for nogle kan det også være med til at få det hele til at "glide bedre".
- mærk efter hvordan du har det. Som jeg allerede har nævnt, så er det vigtigt at du føler dig godt tilpas, tryg og afslappet når I skal have sex. Husk at det altid er i orden at sige stop. Det kan være en fordel at snakke med din kæreste på forhånd og aftale at I kan sige fra, hvis det føles forkert. Sex kan være rigtig dejligt hvis det føles rigtigt, men det kan også være ubehageligt hvis man føler sig tvunget til noget, man ikke er klar til. Og det kan betyde at du strammer mere i musklerne, og derfor har flere smerter.
Du skriver også at du ikke oplever at du kan snakke med din mor. Jeg er sikker på at din mor gerne vil snakke med dig om de her ting, og samtidig så er det måske svært for hende at du er ved at blive voksen. Du kan prøve at sige til hende at du har brug for at kunne snakke med hende om de her ting, uden at hun bliver sur på dig. At du har brug for - og kommer til at have brug for - en voksen som du kan få rådgivning af, og at du gerne vil have at hun hjælper dig med de oplevelser som du har. Hun har selv været ung engang, og måske stod hun selv i samme situation som dig, og kan huske hvor svært det var, og hvor ubehagelige følelser og tanker man kunne have. Du skal også vide at det ikke er hverken for ungt eller for gammelt at have sex første gang. Gennemsnitsalderen i Danmark er 15 år, men der er mange der venter til de er ældre. Uanset hvad, så er det altid en god idé at snakke med din mor om de her ting - hvis I altså har et ok forhold - og jeg er sikker på at hun nok skal blive god igen, når hun lige har vænnet sig til tanken om at du gerne vil dyrke sex.
Jeg håber du kan bruge mit svar - ellers må du meget gerne skrive igen eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe