Sex under mensturation
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Min kammerat og jeg har haft ubeskyttet sex, mens jeg havde menstruation. Eller det skal siges, det var min 5. dag i perioden og under samlejet blødte jeg slet ikke. Først nogle timer efter. Min kammerats sæd kom ikke inde i mig, men dog mener jeg, at der muligvis kunne være noget præ sperm, som kunne have kommet i mig.. Jeg tog en fortrydelsespille 24 timer efter. Siden da har jeg haft ondt i maven til tider, og det er snart en mdr. siden episoden skete og jeg har endnu ikke fået mit mensutration. Normalt plejer jeg, at få det d. 28. i hver mdr. Og nu har vi d. 1. når jeg kigger på min mave/ krop så synes jeg der er forandringer. ER INDERLIGT bange for, at jeg er gravid! der jeg slet ikke er parat til dette. Jeg er kun 18 år. Det skal lige siges, at jeg ikke er på p-piller. Men kan man blive gravid selvom man har sex under mensturation? Håber på et svar! Knus fortvivlede Kia

Svar:
Kære Kia,
Jeg er glad for, at du skriver herind, for det lyder til at det er noget der fylder meget for dig og at det derfor ville være rart at få det vendt med en anden.
Risikoen for, at man bliver gravid ved sex under menstruationen er meget lille. Normalt har man ægløsning ca. 14 dage efter sin menstruation, men der kan være forskel fra pige til pige. Derfor kan der være en lille risiko for, at man har ægløsning omkring menstruationen og dermed kan blive gravid. Jeg vil derfor anbefale dig at gå til din læge, hvor du for en sikkerheds skyld kan få taget en graviditetstest.
Jeg kommer også til at tænke på, at mange piger oplever, at deres menstruation udebliver en smule, hvis man har mange ting at bekymre sig om. Vores kroppe bliver påvirket af, hvordan vi har det følelsesmæssigt, og dermed kan vi opleve, at vi får det fysisk dårligt, hvis vi er kede af det eller bekymret. På samme måde kan menstruationen blive påvirket af, hvordan vi har det. Det kan derfor være, at din menstruation udebliver og din krop føles anderledes, fordi du er bekymret for, om du er gravid. Jeg tror, det vil kunne give dig og din krop ro, at få endeligt svar hos din læge.
Du beskriver, at du er inderligt bange for, at du er gravid, da du ikke er klar til det. Jeg kan godt forstå, du ikke er klar til sådan en stor ændring, og derfor tror jeg, du skal overveje, hvordan du fremover kan beskytte dig, når du har sex. Et kondom er en god mulighed, indtil man får en fast kæreste, idet ubeskyttet sex også kan føre kønssygdomme med sig. For nogle piger kan det være svært at få sagt til drengen, at man gerne vil have, at han bruger et kondom under sex. Det kan for nogle hjælpe, hvis man selv har nogle kondomer på sig, så man kan give et til drengen, når man skal have sex. Måske kunne det være en mulighed?
Du beskriver ikke, hvorfor du og din kammerat ikke har brugt beskyttelse. Hvis det er fordi, du er i tvivl om, hvad der er af muligheder, kunne du måske også få en god snak med din læge om dette? Jeg kan også henvise til sexlinen.dk, hvor du kan finde flere svar på, hvad der er af muligheder for prævention. Du kan finde artiklerne HER.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du får en god snak med din læge, så du fremover kan opleve at have sex uden at have bekymringer bagefter.
De bedste hilsner fra Ida