Sex-sexsygdom??
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse Jeg blev kærester med min kæreste her for ca. 3 uger siden, og vi har været i seng sammen nogle gange efterhånden. Jeg har været sammen seksuelt med én anden dreng for et par måneder siden, men ellers aldrig haft seksuel omgang med nogen. Men her i fredags-3 dage siden, der havde jeg så samleje med min kæreste 2-3 gange, jeg plejer ikke at være øm bagefter, men den her gang der har jeg været øm i 3 dage. Og det klør også lidt ved skedeåbningen.. Kunne det være tegn på en kønssygdom? eller måske svamp? Skal jeg søge læge? Jeg er meget i tvivl, og jeg har været på nettet og læst en masse, men når jeg læser om kønssygdommene, så synes jeg bare de alle passer på det..Jeg håber I kan kaste lidt lys over sagen.. Hilsen Én voldsomt fortvivlet pige..

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt du skriver, nu når du er i tvivl om hvad det kan være og du har helt ret, mange kønssygdomme har samme symptomer i form af kløe, så det er ikke helt nemt, at vide hvad det kan være.
Hvis du har haft sex uden kondom, er der risiko for, at du enten har kunnet få kondylomer eller klamydia. Når du er seksuel aktiv, er det ikke unormalt man får svamp, hvis sæden kommer op i skeden, fordi ph værdien er så anderledes.
Det allerbedste du kan gøre er, at gå til lægen og få det tjekket hurtigst muligt. For jo længere man venter des være kan det tit blive. Jeg kan godt forstå hvis du føler det er svært, at gå til lægen med det. Men du skal huske lægen er vandt til at piger i din alder har sex og får sexsygdomme af det.
Noget andet som er vigtigt er, at det er en rigtig god idé, hvis du har fået en sexsygdom skal du sige det til dem du har været i seng med, så de ikke går rundt og spreder sygdommen endnu mere.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw