Sex og ingen mens...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa, har altid troet(fået at vide) at hvis man ikke har sin haft sit første besøg af tante rød og dyrkede sex kunne man IKKE blive gravid... Men læste lige "M – Menstruation Du kan godt blive gravid, selv om du endnu ikke har fået din menstruation, så husk altid at bruge prævention! " Passer det? Har jeg(og næsten alle jeg kender) altid været forkert på den?? <3 Håber på svar<3333333

Svar:
Hej med dig
Det er et godt spørgsmål, du stiller, og jeg kan godt forstå, at du undrer dig.
Det er rigtigt, at menstruationen er et tegn på, at en pige nu kan blive gravid, men man kan faktisk GODT risikere at blive gravid, før man har fået sin første menstruation.
Grunden til det er, at en pige har ægløsning ca. 2 uger før menstruationen kommer. Du har måske hørt, at for at blive gravid, så skal en drengs sædcelle finde frem til en piges ægcelle - og det kan derfor i princippet ske lidt før, hun får sin første menstruation. For at det skal ske, skal man også have ubeskyttet sex, hvilket altid er en dårlig idé, da kondom ikke kun beskytter mod graviditet men også kønssygdomme.
Jeg håber, at svaret kunne bruges - og så vil jeg lige påpege, at man jo først lovligt må have sex, når man er over 15 år :-)
De bedste hilsner
Anne