Sex med veninde
brevkassespørgsmål af
Dreng 14 et halvt
14 år
Kære cyberhus jeg er en dreng på 14 et halvt jeg har en sød veninde hun har på det seneste skrevet lidt frækt om vi ikke kunne have lidt Sex osv men tænkte på om jeg kunne og har hørt at sexgransen  er 15 her forleden mødtes vi og der gik hun bare amok flåede hun bare tøjet af og så havde vi Sex ved ikke om det var forkert for jeg trodede bare vi var venner plz svar kh dreng 14 et halvt

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du er nervøs for om det nu var okay at I havde sex, eftersom du ikke er 15 endnu. Du kan være helt rolig. Det er helt okay. Jeg forestiller mig at det er fordi du har hørt at man skal være 15 år før man lovligt må have sex, og jeg tror der er rigtig mange som tænker ligesom dig. Det er rigtig nok at der er en grænse der hedder 15 år, men den grænse er skabt for at beskytte børn og unge under 15 mod at blive seksuelt udnyttet at voksne over 18. Det vil sige at man højst sandsynligt aldrig ville blive dømt for at dyrke sex med en jævnaldrende på f.eks. 15 eller 16, hvis man som dig er 14½ - hvis altså begge to er enige om at man ønsker sex. Den anden grund til at grænsen er 15 år, er fordi at de fleste unge ikke føler sig klar til det før. Gennemsnitsalderen for den første gang er 16 år, og det er også stadig cirka 1/5 af alle unge som ikke har haft sex når de bliver 19 år. Så det er altså meget forskelligt hvornår man er klar.
Selvom jeg tænker at din nervøsitet handler mest om det med alderen, så lyder det også til at du er lidt forvirret omkring det der skete. Det lyder til at din veninde var lidt vild da hun bare sådan flåede tøjet af dig, og jeg tænker på om du måske egentlig var helt klar? Hvis man ikke er helt klar, kan man bagefter komme i tvivl om hvad man egentlig tænker om det der skete, og måske har man endda lidt ondt i maven. Hvis det er sådan du har det, så tænker jeg at du skal prøve at fortælle din veninde om hvordan du har det - både for at hun kan vide at det hun gjorde var over grænsen, men også for at hun tager mere hensyn til dig næste gang I er sammen. I den forbindelse er det også en god idé at snakke om hvad der skal ske med jeres venskab. Om I skal fortsætte med at være venner eller om I måske skal prøve at være kærester? For det kan være rart svært for både piger og drenge at dyrke sex med nogen uden at få lidt følelser involveret, og jeg tænker at det er rigtig godt at have snakket om det, før det måske ender med at I bliver uvenner.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du også er velkommen til at skrive igen eller prøve vores chat. Jeg kan også anbefale sexlinien.dk, hvor du kan finde en masse information om hvordan det nu lige er med sex, når man er ung.
Venlig hilsen
Signe