Sex med kondom

brevkassespørgsmål

Sex med kondom

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

kære brevkasse

Jeg havde sex med min kæreste i går men under vejs faldt kondomet af og vi opdagede det først da han havde været inde i mig.

Han kom ikke men nu er jeg nervøs for jeg er blevet gravid.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, om du kan være blevet gravid. Jeg vil dog starte med at sige, at da din kæreste ikke fik udløsning, er sandsynligheden meget lille. Men der er noget der hedder præsæd, og kommer ud af mandens urinrør, når han er seksuelt ophidset. Der kan godt være nogle få sædceller i præspermen, og dermed kan der godt være en risiko for, at du er gravid, men jeg vil mene, at den er meget lille, da det også vil kræve at du havde ægløsning.

Hvis du vil være helt sikker på, at du er ikke bliver gravid, så kan du købe en fortrydelsespille. Der findes to slags, som skal tages hhv. inden for 72 og 120 timer (3 eller 5 døgn). Du kan læse om dem her. Du kan få fortrydelsespiller som håndkøb på apoteket. Du kan også tage en graviditetstest, så du kan være helt sikker. Dem kan du også købe på apoteket, i supermarkeder eller i matas.

Du kan overveje, om du fremover har lyst til at supplere præventionen med fx p-piller, spiral eller andet. Det er noget, du kan snakke med din læge om, og din læge kan fortælle dig om de forskellige former for prævention, så i sammen kan finde en der passer til dig. Det vil i hvert fald være en mulighed, så I fremover ikke skal tænke på, om du bliver gravid, hvis kondomet ryger af.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Og igen vil jeg lige sige, at det slet ikke er sikkert at du er gravid.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål