Sex med 13 årig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har en kæreste som lige er fyldt 13 år og er selv 15. Vi vil gerne begge have sex og vi kan godt lide hinanden. men må man?
Martin

Svar:
Hej Anonym
Jeg går ud fra at du tænker på loven om seksuel lavalder når du spørger om I må have sex.
Det er helt rigtigt at loven siger at man ikke må have sex med børn under 15 år. Det er dog vigtigt at huske at loven er lavet for at beskytte børn fra at blive udnyttet af voksne.
Da du ikke er voksen, og er nogen lunde jævnaldrende med din kæreste vil det derfor ikke være ulovligt hvis I begge gerne vil have sex.
Men ud over at det ikke vil være ulovligt er det selvfølgelig også vigtigt at I går stille og roligt frem hvis I beslutter jer for at prøve. Sex er ofte rigtig dejligt, men specielt de første gange kan det også godt være en voldsom oplevelse fordi man er sammen med et andet menneske på en helt anden og helt særlig sårbar måde.
Så mit råd til jer begge vil være at I måske ikke skal have så meget fokus på om det lige er sex i skal have. Kys, kram og udforsk hinandens kroppe. Gå stille og roligt frem og se om det så ikke helt naturligt udvikler sig til at I har sex, når I bare slet ikke kan vente mere. Husk at det ALTID skal være okay at stoppe midt i det hele hvis det ikke længere føles okay. Det er vigtigt at lytte til sin kæreste og stoppe op...også selv om man gerne selv vil fortsætte. Og så er det selfølgelig også vigtigt at huske det der med kondomet. Det er den bedste måde at passe på hinanden.
Jeg håber du fik svar, og så ønsker jeg jer begge held og lykke med det.
Mnage hilsner
Niels-Christian