Sex med ældre mænd!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyperhus. Jeg har et spørgsmål som jeg længe har gået rundt og tænkt over. Jeg har prøvet at få nogle informationer på nettet, men jeg syntes ikke at de giver mig korrekt svar, så jeg håber i kan hjælpe mig. Den seksuelle lavalder er 15 år.... Men vil det så sige at man som 15 årig godt gå i seng med en som er meget ældre, hvis det selvfølgelig er frivilligt.... Men ville han få straf for det? også hvis han ikke har noget med hende at gøre, altså hvis ikke han er hendes lærer eller træner?

Svar:
Normal.dotm
0
1
230
1314
Aalborg
10
2
1613
12.0
0
false
18 pt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Hej med dig,
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, så jeg kan sagtens forstå, at du undrer dig.
Du nævner nogle ting, som netop er helt rigtige i forbindelse med den seksuelle lavalder: nemlig at man skal være 15 år, MEN at man heller ikke må have sex, når man er over 15 år, hvis der er tale om en lærer, træner eller lignende voksne, der har et ansvar for en.
For at svare på dit spørgsmål, så spørger du helt konkret, om en 15årig må have sex med en, der er ældre (som ikke er lærer eller lignende), og ifølge loven er det i princippet i orden. Men jeg kan samtidig godt forstå, at du stiller spørgsmålet, for selvom det egentlig er lovligt, så er der stadig meget stor forskel på en 15årig og en 25årig, 30årig eller måske en, der er endnu ældre, hvis det er tilfældet. Man kan derfor tale om, om det er moralsk forsvarligt, at en 15årig er sammen med en, der er meget ældre – og det er derfor meget vigtigt, at den 15årige stadig tænker sig rigtig godt om. Det er jo ikke sådan, at bare fordi man fylder 15 år, så er man klar til at have sex. Mange har ikke haft sex som 15årig, og derfor skal man stadig passe på sig selv og ikke lade sig lokke af nogen, der er meget ældre.
Det kan måske være en god idé, når man stadig er så ung, at finde en på ca. ens egen alder, da man oftest har mere tilfælles og gennemgår de samme ting som teenager. Men for at svare helt konkret på dit spørgsmål, så nej – han ville i princippet ikke få straf for det, hvis det ikke er en lærer, træner, familiemedlem eller lignende forhold.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar,
Med Venlig Hilsen
Anne