Sex, lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse :) jeg er en almindelig dreng på 13 år som har dyrket sex... jeg ville bare vide om det er for tidligt at begynde? og også om oral-sex kan medføre kønssygdomme. Hilsen mig ;)

Svar:
Hej dreng, 13 år
Tak fordi du skriver ind til brevkassen med dine spørgsmål! Jeg skal prøve at svare dig bedst muligt.
Dit første spørgsmål handler om, om det er for tidligt at have sex som 13-årig. Det synes jeg det er. Loven siger at man skal være 15 år før man må have sex. Den lov er lavet for at beskytte børn og unge mod at opleve noget for tidligt, som de ikke er klar til. Når man er 13 år er man kun lige gået i gang med at udvikle sig hen i mod at blive et voksent menneske. Derfor er man, både fysisk og psykisk kun i gang med at blive klar til at have sex. Jeg forstår godt at du kan have lyst til at have sex, men jeg synes at du skal vente et par år endnu.
Dit andet spørgsmål er om man kan få kønssygdomme af oralsex. Det kan man godt. Der er en del sygdomme som godt kan smitte gennem munden, og HIV/AIDS er en af dem. Derfor er det en god idé at beskytte sig, også når man dyrker oralsex.
Jeg håber det var svar nok, ellers må du endelig skrive igen!
De bedste hilsener,
Henriette.