sex - gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Dette spørgsmål er ved en fejl blevet slettet i vores system. Der er dog kommet et svar inden spørgsmålet blev slettet, så vi håber at afsenderen alligevel får svar.
Mvh. Niels-Christian / koordinator i rådgivningen

Svar:
Hej pige 16 år.
Tak for dine spørgsmål til Cyberhus, Lystværelset. Jeg håber at dette svar kommer dig i hænde hurtigt nok!
Det er dejligt at høre at du og din kæreste har forståelse og omsorg for hinanden den allerførste gang.
P-pillen beskytter selvfølgelig ikke mod graviditet når den ikke er taget, det siger sig selv. Hvis din kæreste ikke har haft udløsning inden i dig er der lidt mindre risiko for at du er blivet gravid, end hvis han havde udløsning indeni dig. Der kan og være lidt sædceller i det sekret der kommer ud af penis under samlejet.
Det er også af betydning, hvor du er i din cyklus. Ægløsningstidspunktet ligger omkring 14 dage midt i perioden, hvor kvindekroppen er klar til at mod det befrugtede æg. SÅ ca. 2 dage før og efter din ægløsning kan du blive gravid. For at være på den sikre side, kan du købe en graviditetstest på apoteket eller kontakte din læge som kan tjekke om du er gravid. Så vidt jeg kan regne ud må der være gået mere end 5 dage, så jeg er usikker på om der er en fortrydelsespillen der kan tages. Under alle omstændigheder synes jeg det kunne være godt at kontakte din læge. Måske skal der en anden prævention til og tænk på at det er lægens arbejde at hjælpe dig og din kæreste. Jeg synes også at det er væsentligt at I taler med din mor eller en anden voksen I har tillid til om det der er hændt.
Når det er første gang for jer begge er der ikke nogen risiko for at I har fået en kønssygdom. Der er dog lige Herpes som kan smitte fra mund til kønsorganer, hvis dette er i udbrud imens man har oralsex.
Husk at I beskytte jer med kondom, indtil du får din menstruation!
Mange hilsner Mette