sex go lign.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en pige på 14 går i 7. klasse 1.jeg var for sjov engang på en international chat og der mødte jeg en dreng der var dansker og 15 åt han bor en halv time væk i tog og jeg kunne godt finde på af få noget med ham men da vi skrev sammen spurgte han om vi kunne have sex... jeg har det fint med at sige at jeg gerne vil vente til jeg er 15 måske. jeg er ret moden af min alder og bruger C-D i bh (bare rolig jeg ved godt det ikke er det der afgører det. hvad er gennemsnittet, fordi jeg vil ikke fortryde det senere. 2. Skal man barbere sine kønshår. (og hvad synes drenge) jeg har også hår ikke meget, et par centimer fra anus. 3. Mange fra min klasse snakker om blowjobs osv. og jeg har ikke noget imod det men jeg vil ikke have nogen kønssygdomme, så kan man godt gøre det med kondom, (og hvad synes drenge om at det er med kondom) 4.Jeg onanerer nogen gange ca. en gang om ugen. pga. at jeg nogle gange er meget liderlig. jeg startede da jeg var 13 og det har været ret on and off. det startede da jeg var i bad og mærkede hvor dejligt det var. nu gør jeg det nogle gange med enden af en hårbørste (som jeg ikke bruger til håret, da den bliver "hvid og cremet") og jeg gør det også med en elektrisk tandbørste på klitorissen (da jeg godt kan lide ikke at skulle gøre alt for meget) jeg kommer hver gang jeg onanerer. jeg har prøvet to gange at få orgasme to gange ved at gnide den der hårbøste (den er lavet af plastik) hurtigt) jeg ser nogen gange porno for at blive våd. Har du nogle gode måder som er let tilgængelige ting at bruge til onani, også gerne nogle der ikke larmer for meget for vil ikke blive opdaget. 5.men her på det seneste har jeg "spottet" en lille ting nede ved min skede den sidder "indenfor" og den lidt hvid på toppen, den er blevet lidt mindre, måske er det fordi jeg gned mig med hårbørsten. håber ikke jeg har fået kondylomer. jeg tjekkede hvordan kondylomer ser ud på kvinden og det ligner heldigvis ikke. min ligner mere et lille myggestik eller noget. 6. Jeg har prøvet at være fuld omkring 10 gange har aldrig gjort noget jeg har fortrudt og har aldrig fået tømmermænd. jeg tror jeg begyndte så tidligt ( startede lige inden jeg blev fjorten) er fordi mine bedste venner bor inde i byen. jeg gør det ikke så meget mere da jeg ikke vil ødelægge resten af mit liv fordi jeg har drukket min hjerne væk, hvornår er det normalt at starte og drikke? 7. i mine bryster ( jeg bruger C-D 70) er der nogle knuder der er ikke glatte men lidt mere ujævne de er ret store fylder næsten hele brystet og gør ondt at ligge på maven. de er nogle gange ømme, er det bryst-kræft eller er det bare mine mælke-kirtler? tak på forhånd knus hannah:)

Svar:
Hej Hannah.
Sikke en masse spørgsmål du render rundt med. Jeg håber ikke, at du føler mine besvarelse af dine spørgsmål er for lang.
1. Gennemsnittet for den seksuelle debut er 16 år. Nogle starter tidligere andre er senere ude, men det er individuelt hvornår man er klar til at have sex. Det er meget vigtigt, at man lytter til sig selv, så nedsætter man risikoen for at fortryde senere i livet. Du kan også tænke lidt over hvordan du forestiller dig din første gang, hvem skal det være med og hvilken situation.
I forhold til det, at mødes med andre over chatten, så er det min pligt, som voksen, at råde dig til at være forsigtig. Der er eksempler på mennesker der udgiver sig for at være nogen eller noget de ikke er. Du kan tjekke www.sikkerchat.dk, for at få mere viden.
2. Der er min fornemmelse, at flertallet af drenge kan lide, at piger barbere deres kønshår, men der er også drenge der foretrækker en anden frisure eller er ligeglad med hvad pigen gør ved sine kønshår. Det er op til den enkelte selv om hun ønsker at gøre det. Nogle piger kan lide, at være glatte andre kan lide, at beholde håret og muligvis trimme bikinikanten, mens andre laver frisure og andre igen beholder det hele. Det er dig der bestemmer, du skal gøre det du har det bedst med.
Jeg vil lige aflive en myte om kønsbehåring og hygiene, så du kan tage et mere oplyst valg. Kønsbehåring har den funktion, at det beskytter kønsorganerne mod snavs udefra og gør det lettere, at slippe af med sved og fugt fra skeden og de forskellige kirtler. Der er mange piger, der snakker om at de føler sig mere rene, men det er ikke ensbetydende med, at man er uhygienisk eller uren, fordi man beholder sin kønsbehåring, så længe man vasker sig, så er det hele som det skal være.
3. Man kan sagtens give blowjob med kondom. Det nedsætter dog følsomheden hos drengen, da kondomet gør, at du ikke kommer i direkte kontakt med penis. Mange drenge synes, at det er bedst uden kondom, men tager det gerne på for din og hans egen skyld, mens andre drenge ikke vil bruge det. Jeg synes, at det er rigtig positivt, at du ønsker, at passe på dig selv, og jeg synes, at du skal holde fast i det.
4. I forhold til ting, som er i din hverdag, som du kan bruge til at onanere, så er der mange ting i hverdagen man kan bruge, du har allerede selv fundet nogle ting der virker for dig. Der er klassikerne, agurken, bananen, lyset, guleroden. Hvis man skal bruge disse redskaber, skal man huske et kondom og passe på, at de ikke knækker inde i én, hvis man bruger dem i skeden, der har været piger, som er end på skadestuen af den grund. Du kan også tage en pude mellem benene og forsøge dig frem med bevægelser og se om der er nogle bevægelser du godt kan lide. Endnu en klassiker er bruseren, du kan her prøve dig frem og se hvor meget tryk der skal være på strålen, samt hvordan vandet skal ramme for, at det føles godt.
Så er der dine hænder, det redskab, som er tættest på dig. Så hvis du ikke  er i en situation, hvor du ikke kan bruge dine hænder, så vil jeg anbefale, at du husker, at bruge dem også, da det er set før, at kvinder er blevet afhængig af et redskab til at få orgasme og derfor har tilvænnet sig til en stimulation, som hænderne ikke kan efterligne. Vibratoren er tit det redskab der er synderen.
5. I forhold til den lille ting nede ved din skede, så vil jeg anbefale dig, at få det undersøgt hos din læge. Det er svært for mig, at bedømme hvad hvad det er, da jeg ikke har en lægefaglig baggrund. Jeg kan komme med nogle bud, men ville ikke kunne være 100% sikker i mine svar. Det kan godt virke lidt grænseoverskridende, at skulle til lægen og have en gynækologisk undersøgelse, men lægen er vant til at lave disse undersøgelser og det er de færreste læger, som har forkerte hensigter. Din læge har generelt ikke tavshedspligt overfor dine forældre, men når det gælder seksuelle spørgsmål, kan det være nødvendigt med tavshedspligt og han/hun har herved mulighed for at sige nej, til at sige tingene videre.
6. Det er individuelt hvornår man begynder, at drikke alkohol. Det jeg har kunnet læse mig frem til, er at mange unge får deres debut som 12-13 årige og de fleste (73%) af de unge har prøvet at drikke alkohol som 15-16 årige. Jeg synes, at det er en god indstilling, at du ikke vil drikke din hjerne væk, da du har fat i en vigtig pointe med den indstilling. Det er sådan, at ens hjerne først er færdigudviklet i starten af 20'erne, og at alkohol har en påvirkning på hjernens udvikling, det er derfor voksne mennesker er så opsat på, at teenagere ikke drikker. Du kan læse mere her: www.alkohol.dk/Alkohol-boern-og-unge.html
7. Det er, som ved spørgsmål 5, svært for mig, at bedømme hvad det er du kan mærke. Det kan godt lyde som en ganske almindelig brystudvikling, med ømme bryster og knuder (brystkirtler), som er helt almindeligt. Jeg ved af gode grunde ikke, hvordan knuden mærkes, så det kan være en god ide, at tage en snak med din mor eller en anden voksen om din bekymring og hvis I stadig er i tvivl om hvad det kan være, så kan I kontakte lægen sammen. Det kan godt være svært, at snakke med andre omkring, så intime ting, som ens bryster og hvordan det mærkes, det er ganske almindeligt. Hvis det er svært for dig, at tale med en, så kunne du muligvis skrive det ned på et papir, som kan være det, som kan være med til at bryde tavsheden.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar og held og lykke med det hele.
Venlig hilsen Lisa.