Sex første gang med kæresten ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej med jer ? Jeg er en pige på 12 år som var sammen med en kæreste for 1 uge siden ca. vi sad og snakkede lidt sammen, og så ligepludselig får ha den idé om vi ikke skulle prøve lave noget frækt sammen. Vi tog ned i den butik der hedder ''Tiger'' Og købte 1 pakke kondomer. Da vi så kom hjem gik vi igang. Men da han havde den oppe i mig, rævnede kondom'en ligesom, og nu er jeg bange for at jeg er gravid. Jeg tør ikke sige det til min mor eller far, da jeg er bange for de flipper helt ud, og vi ved ikke hvor vi kan finde u af om jeg er gravid, vi tænker rigtigt meget over de og snakker hele tiden om det. Vi har ikke haft sex siden. Derfor spørger jeg jer ? Hvad skal jeg gøre ? Hilsen Linnea

Svar:
Hej Linnea
Det er fint at du spørger os, når du er bange og ikke tør at gå til dine forældre fordi du ikke ved hvordan de vil reagere.
Men jeg synes faktisk det er meget vigtigt at du får talt med dem om dine tanker og følelser, og jeg tror din mor vil kunne hjælpe dig i forhold til hvad du skal gøre og støtte op omkring dig. Hvis du ikke vil gå til din mor, så brug istedet en af dine mor`s veninder din lærer eller en helt anden voksen som du føler dig knyttet til.
Når et kondom revner er der altid en risiko for at blive gravid, så derfor synes jeg at du sammen med din mor, skal tage på apoteket og købe en graviditets test. Prisen ligger mellem 80 og 100 kr, og der medfølger en nem brugsanvisning i pakken. Du har også mulighed for at tage til din egen læge, her koster det ikke noget. En test tages ved at du tisser i et urinbærer eller får taget en blodprøve, så det er ganske ufarligt.
Du er kun 12 år og derfor er det ikke lovligt at have sex i din alder, loven er lavet for at beskytte jer unge mod overgreb, og fordi din krop slet ikke klar fysisk og psykisk. Sex er forbundet med mange følelser, nyd din ungdom og nyd istedet det at kysse med din kærste.
Venlig Hilsen
Sascha