Sex - finger
brevkassespørgsmål af
14 årige pige
14 år
Hej. Her for 2-3 uger siden var jeg sammen med en ven. Vi hyggede os, og han gav mig finger. Vi havde ikke sex (Hvis man tolker sex, som at penis er inde i skeden). Jeg gav og ham et handjob. Og nu sidder jeg her, og er virkelig bange og i tvivl. Jeg har nemlig tænkt meget over, om jeg kan være blevet gravid?? Det var én dag før min mens, og derfor er chancen jo lidt mindre. Men føler mig totalt splittet, da jeg har læst på mange hjemmesider, der allesammen giver forskellige svar - da det jo ikke er MIN historie, der er svaret på. Jeg føler at min mave er bobler. Men jeg tænker at det er psysisk. Det fylder meget i min hver dag. Og tænker nærmest ikke på andet... ps. jeg er næsten sikker på, at jeg lige har haft æggeløsning... Her til mit spørgsmål: kan jeg være gravid?
Håber I vil svare på mit spørgsmål.. hilsen den 14 årige.

Svar:
Hej med dig
Nej, jeg tror ikke du er gravid.
Det er korrekt at der kan være en meget meget meget lille teoretisk risiko for at blive gravid hvis man får finger. MEN...som udgangspunkt så kræver sæden en del fart for at komme helt op tillivmoderen og kvindens æg. Det er derfor sæden bliver "skudt2 afsted ved en udløsning. Det sker ikke rigtig når man får finger, selv hvis der skulle være lidt sæd på fingrene.
Det med at du nu føler en masse symptomer som du tolker som mulig graviditet, tænker jeg er helt naturlig. Hvis man er nervøs for at blive gravid, kan det i sig selv være med til at man oplever symptomer som boblen i maven, brystspændinger og måske endda at menstruationen ikke kommer som sædvanligt.
Det bedste du kan gøre for at være sikker er at tage en graviditetstest, dagen efter at du normalt skulle have haft din menstruation...hvis den altså ikke kommer. Og det tænker jeg den gør.
Som jeg startede med at sige. Jeg tror ikke du er gravid. Risikoen er ganske enkelt ekstrem lille...også selv om du kan finde artikler rundt omkring på nettet der siger at det er muligt.
Gode hilsner
Niels-Christian